Jeg laver regnskab for en enkeltmandsvirksomhed (i en servicebranche a la f.eks en frisør). Omsætningen på et år kan måske ende på en ca 400.000 kr., men forretningen er ret simpel. Der kommer nogle kunder ind, som får en service og eventuelt køber nogle supplerende produkter. Så p.t. laver jeg regnskabet i Excel. (Butikken har branchespecifikt it-system, hvor der indgår fakturering. Og området er salgsmomsfritaget.) Og i sådant et setup bør udfærdigelsen af balance vel også være mulig i Excel? På aktiv-siden vil jeg kun have: -anlægsaktiver til værdi over 13.200, der løbende afskrives på (alle køb under 13.200 driftsføres direkte) - noget varebeholdning af Produkter til videresalg - meget lidt tilgodehavende + bank+kasse På passiv-siden: - Ingen gæld - Egenkapital vil så første år bestå af indskud fra privat, periodens overskud og fratræk af løbende private hævninger. Noget jeg overser? (og vil I generelt fraråde Excel-håndteringen af regnskabet?) |
i den grad ja- Brug et program der sikrer dobbelt bogføring - det andet er helt galt - Excel kan ikke sikre dobbelt bogføring drift/statur og så ved jeg ikke heller om det med momsfrihed og/eller lønsum er korrekt bedømtMaton:(og vil I generelt fraråde Excel-håndteringen af regnskabet?)
vh John H