Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra salg af enkeltmandsvirksomhed til oprettelse af ny og/eller partnerskab i eksisterende

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Sep 07
Indlæg ialt: 32
Fra  Preggio.dk - Din egen jordemoder hjem til dig Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg er ved at omlægge nogle projekter og skal have fundet ud af hvad der økonomisk er smartest at gøre. Der er et par forskellige scenarier i spil, så kunne godt tænke mig at høre jeres input til de forskellige muligheder.

SALG AF ENKELTMANDSVIRKSOMHED (virksomhed A):

Jeg er ved at sælge min enkeltmandsvirksomhed for et mindre beløb (ml. 50.000-100.000 kr) og vil naturligvis gerne af med så lidt skat som muligt. Fremfor at betale personskat af salget, overvejer jeg derfor om pengene kan gå videre til mine næste projekter, som bliver et af to følgende scenarier:

SCENARIE 1: Partner i eksisterende virksomhed (virksomhed B)

I dette scenarie vil jeg blive partner i en eksisterende virksomhed (ApS) og vil skulle købe anparter for omkring 10-20% af det, jeg sælger min enkeltmandsvirksomhed for.

SCENARIE 2: Oprettelse af egen ny virksomhed, IVS eller ApS (virksomhed C)

I dette scenarie vil jeg starte ny egen virksomhed, der ikke har noget at gøre med min nuværende enkeltmandsvirksomhed. Jeg påtænker at sætte det meste (eller det hele) af det, jeg får ind for salget af enkeltmandsvirksomheden ind som kapital i den nye virksomhed.

WHAT TO DO?

Vil det give skattemæssig mening, at gøre noget ved min enkeltmandsvirksomhed inden jeg sælger den? Fx ved skattefri virksomhedsomdannelse? Eller etablere et holdingselskab, som så efterfølgende investerer i enten virksomhed B (som partner) eller virksomhed C (som stifter)? Eller er salgsprisen på virksomhed A så relativ lav, at jeg vil miste for meget på advokat/revisor omkostninger og derfor blot bør blive personbeskattet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Overskud fra salg af enkeltmands og efter følgende lukning er skattepligtigt som personlig indkomst og kan ikke skydes ind som kapital uden skat i noget andet. 
Du kan altid kun købe anparter i noget med beskattede midler, og dem får du så igen uden skat ved næste salg eller lukning

Se om at lukke enkeltmands http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

Du kan evt overveje skattefri omdannelse som dog koster ganske meget i lovpligtig revisorerklæring og som jeg slet ikke kan se gi fornuft her hvor du jo så straks efter sælger det meste i det ApS du i så fald omdanner til,
Se om omdannelse http://johnhannover.blogspot.dk/2016/12/omdanne-virksomhed.html 

Mit bud er at du nok bare skal lukke helt normalt, tage skatten og bruge provenu til at stifte eller købe noget andet for, ud fra det beløb du angiver og ønsket om at sælge som jo så bare udløser skat i det "omdanede2

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)