Hej Amino, Jeg har en kammerat, hvis søn gerne vil starte en virksomhed med 3 af sine venner. 2 af parterne er under 18 deriblandt hans søn, så de kan ikke have anparter selv. En anden er bosat i Thailand, er dansk statsborger, men har boet der længe nok til ikke at være skattepligtig i DK og den sidste er 18 år - Så langt så godt. Min kammerat spurgte mig hvordan man løste problemet, og jeg sagde at de kunne oprette et IVS hvor han har 25% og sælge anparterne til sin søn når han bliver myndig. Det fik mig dog til at spekulere i om de kunne gøre tingene lidt på en anden måde, end ovenstående. Vil min kammerat kunne starte et IVS som holdingselskab, som ejer 25% af det selskab de/partnerne stifter i fællesskab, og derefter sælge holdingselskabet til sin søn, når han inden for et år bliver myndig, til 1 kr? - På den måde vil faderen vel kun blive beskattet af den 1 kr som sønnen køber holdingselskabet for og de behøver ikke have en revisor ind over for at fastslå værdien af fælles-selskabet som holdingselskabet har anparter i. En anden fordel vil vel også være at SKAT ikke kommer efter faderen for at sælge sine anparter til sin søn for 1 kr, hvis Selskabet han ejer 25% i, reelt er mere værd end 1 kr. Et andet spørgsmål, meget simpelt. - Kan en dansker bosiddende i Thailand starte en virksomhed/eje anparter i en virksomhed i DK når man ikke er bosat og skattepligtig i DK? (Går selvfølgelig ud fra at man, selvom man er fritaget for SKAT i DK, bliver beskattet af sit udbytte, da pengene er tjent i DK.) Håber i kan svare på ovenstående :-) Mvh. |
Uden at kende lovgivningen så godt omkring dette, så ved jeg, at han ikke ville kunne sælge sine 25% for 1 krone når værdien af virksomheden er mere værd.
Jeg vælger at svare på det jeg jeg ved, og ikke det jeg formoder jeg ved.
Der er regler i Danmark mod at give gaver og arv, hvis det er over en vis værd, så skal det beskattes.
Ellers ville alle millionære jo bare starte et selvskab, måske opkøbe nogle værdier som firmaet så "sælger" og dernæst sælge det for 1 krone til deres arvinger, som så har fået en rig virksomhed gratis i stedet for at betale arv/gave afgifter.
Man behøves ikke at være dansk statsborger, for at være medejer i et dansk firma, så danskeren i Thailand kan godt være med. Måske hvis han er registreret som "udrejst" og dermed ikke er berettet til for. eks. gratis lægehjælp, kunne han ikke starte måske et dansk firma selvstædigt (altså alene)? Men det formoder jeg han ikke er, og det ville heller ikke være aktuelt i denne sammenhæng.
Men han han kan godt blive medejer. Min medejer er Irsk og bosat I Kina i 12 år, vi har dog ikke et IVS, men der er stadig ingen problemer med dette, så længe den ene er registeret som dansk statsborger kan man godt starte et danskbaseret firma.
Mvh Allan