Strategi i vinder virksomheder, er en fantastisk god bog til virksomheder, som skaber et godt overblik over hvordan man får sin virksomhed til at køre ved hjælp af forskellige stategiske tiltag. Med venlig hilsen KSL: |
Tjo. På mange måder, så er det en fin bog - men den har også seriøse mangler.
Uheldige elementer i bogen:
Den basere strategi-udvikling som en statisk system. Analyse, strategi, implementer, vind! - For mig, så er det lige simpelt nok...Ressourcer og marked er altid i flux og det kræver en anden tilgang til strategi-udvikling, hvertfald for den større virksomhed.
Bogens interne analyseværktøjer er også svage og mangelfulde, i forhold til, at den forsøger at samle marked og ressourcebaserede strategier.
Postive elementer i bogen:
Generelt er bogen meget håndgribelig og praktisk. Et godt håndværksopslag for små virksomheder.
Kritisk SWOT -metode er en interessant og praktisk måde at visualisere det strategiske behov på.
Men det er nok den bedste danske praktiker-strategibog, der er lavet.
For dem, der gerne vil lidt højere op i helikopteren, så synes jeg bogen Luk Op af Drejer og Printz ( http://www.bogpriser.dk/q-Luk-Op/book-9788791389054/ ) er rigtig god. Selve strategi implementeringsdelen er lidt tynd, siger jeg dog uden, at jeg dog har afprøvet deres metoder.
Ellers, så skal man nok over i engelsk litteratur.