Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af medarbejder

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en funktionæransat som har 3 måneders opsigelse. 

Jeg har ikke længere råd til at have hende ansat da jeg har mistet utrolig mange kunder på det seneste, og vil derfor høre om det er lovligt at opsige på følgende måde:

Tilbyde at give hende 1,5 måneds opsigelse, mod at hun bliver fritstillet nu og her. Naturligvis med hendes samtykke, og hvis hun accepterer det.

Er det lovligt? 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

FL-:

Jeg har en funktionæransat som har 3 måneders opsigelse

Jeg har ikke længere råd til at have hende ansat da jeg har mistet utrolig mange kunder på det seneste, og vil derfor høre om det er lovligt at opsige på følgende måde:

Tilbyde at give hende 1,5 måneds opsigelse, mod at hun bliver fritstillet nu og her. Naturligvis med hendes samtykke, og hvis hun accepterer det.

Er det lovligt? 

Nej, du kan ikke bare tilsidesætte funktionærloven.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Arbejdsret/Det%20arbejdsretlige%20omraade/Ansaettelsesretlige%20love/Oversigt%20over%20love/Funktionaerloven.aspx 

Samtykke eller ej, det er ikke lovligt, og den ansatte/fyrede risikerer bøvl med a-kassen.

Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Fru Hartmann Smile

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 550
Fra  HD Trading Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være 100% sikker, så tror jeg ikke det er muligt.

Medarbejderen har ret til løn i opsigelses perioden, det er blive fritstillet er dit ønske, men det fritager dig ikke for løn de første 3 måneder.

Fandt noget her, som måske kaster lidt lys over dit spørgsmål https://www.ja.dk/privatansat/opsigelse/fritstilling/Sider/default.aspx

Hvis du ikke får et kvalificeret 100% rigtigt svar, må du søge svar hos en arbejdsgiver forening, da opsigelse af en ansat SKAL gøres rigtigt.

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra København
Tilmeldt 4. Jan 17
Indlæg ialt: 82
Fra  Cloudify.biz Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig - man kan ikke tilsidesætte Funktionærlovens opsigelses varsler. 

Det sagt, så har jeg personligt tråt ud af ansættelser hurtigere - end de varsler der står i loven - fordi jeg bare skulle videre. 

Hvis I er på en rigtig god fod, og der er andre ting der kunne tyde på at det ville kunne "Gå igennem" - kan du jo spørge. Men det er absolut ikke noget, du kan kræve.

Men jeg føler med den svære situation, du står i. Det er aldrig sjovt at fyre nogen.  

Tilmeldt 11. Aug 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det allerede er skrevet nej! Loven kan ikke fraviges til skade for funktionæren. Selv hvis vedkommende skulle acceptere dette, så er hun i sidste ende ikke bundet til den aftale i har lavet, og kan måske finde på at skifte mening og kræve godtgørelse for det sidste af opsigelsesperioden?

Jeg tænker selvfølgelig worst-case scenario. Det kommer meget an på hvilket forhold, der er mellem medarbejder og arbejdsgiver. Umiddelbart virker det bare ikke som en god ide at omgå reglerne, selv om det er svært.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)