Jeg har en medarbejder der er blevet overbelastet af arbejdet. Hun er blevet beordret genoptræning af muskler rundt om de skadet områder. Jeg har sagt ja til at betale for det så hun kan komme hurtigt på arbejde igen.
Har jeg mulighed for at trække momsen fra for det?
Vi har også tænkt på at tilbyde vores medarbejdere mulighed for at gå i fitness centeret. Kan jeg trække momsen fra på det også?
Fordi skaden er en følge af arbejdsbelastning, så skal du for det første ikke indberette den skattemæssige værdi på hendes vegne. Det er en skattefri ydelse for hende. Der kræves ikke lægeattest.
Dernæst - du har også selv fuldt skattemæssigt fradrag i driften. Du kan trække den fulde udgift fra, før dit overskud beregnes.
Slutteligt - når hun skal genoptrænes, vil der med al sandsynlighed være instruktion inde i billedet. Den slags er - som den anden svarer påpeger - generelt ikke momsbelagt.
Hvis du vil tilbyde hende et fitness-abonnemet udover genoptræningen, så ville jeg indberette værdien på hendes vegne til Skat. Det er kun skattefrit, hvis fitnessabonnementet koster under 1.100 kr/år - og det er under forudsætning af at hun ingen andre personalegoder modtager.