Hej Jeg var tidligere medejere i et selskab og når jeg gik ud af det, blev der lavet en kontrakt om hvem der måtte lave hvad. Nu har min tidligere kollega købt sig fri af kontrakten. Og mit spørgsmål er så: Hvordan får jeg de penge bogført? Skal jeg bare lave en almindelig faktura? Så står det jo moms på, hvilket det vel ikke er?
Deter jo engangsforeteelse der ikke sker hvert år, så du bogføre det som ekstraordinært indtægt, i resultatopg. nede ved afskrivninger som krediteres og bank/kasse debiteres. Du skriver ikke en faktura men laver en skrivelse som i underskriver begge to, hvordan indtægten er opstået uden moms.
Hej Jeg var tidligere medejere i et selskab og når jeg gik ud af det, blev der lavet en kontrakt om hvem der måtte lave hvad. Nu har min tidligere kollega købt sig fri af kontrakten. Og mit spørgsmål er så: Hvordan får jeg de penge bogført? Skal jeg bare lave en almindelig faktura? Så står det jo moms på, hvilket det vel ikke er?
Mvh.
Daniel Keller
Lige et par spørgsmål :)
Hvem er kontakten indgået mellem. Er det de enkelte personer, eller er det overfor et selskab.
Er du stadig aktiv i selskabet, som du før var medejer af?
Ud fra din tekst har jeg svært ved at se hvem din tidligere kollega køber sig fri overfor. Er det jer andre som privatpersoner eller er det overfor det tidligere selskab, derfor spørgsmålene :)