Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af frikøbt kontraktsklausul

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Brørup
Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg var tidligere medejere i et selskab og når jeg gik ud af det, blev der lavet en kontrakt om hvem der måtte lave hvad. Nu har min tidligere kollega købt sig fri af kontrakten. Og mit spørgsmål er så: Hvordan får jeg de penge bogført? Skal jeg bare lave en almindelig faktura? Så står det jo moms på, hvilket det vel ikke er? 

Mvh.

Daniel Keller

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 11:08

Deter jo engangsforeteelse der ikke sker hvert år, så du bogføre det som ekstraordinært indtægt, i resultatopg. nede ved afskrivninger som krediteres og bank/kasse debiteres. Du skriver ikke en faktura men laver en skrivelse som i underskriver begge to, hvordan indtægten er opstået uden moms.

Fra Brørup
Tilmeldt 22. Jan 17
Skrevet kl. 11:34

Ok, Det kigger jeg på. 

Tak for svar.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 13:23

Der er intet der hedder Ekstraordinære indtægter og udgifter mere iflg. årsregnskabslovens skemaer.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 14:25
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kah:

Måske skulle du anskaffe en opdatering? din henvisning er fra 2012.

Hvis du prøver at læse samme bog, bare i 2017-udgaven (side 347) vil du finde ud af ekstraordinære poster ikke længere er tilladt jf. ÅRL

Fra Brørup
Tilmeldt 22. Jan 17
Skrevet kl. 15:30

Så blev jeg så klog. Men hvad foreslår du så at jeg gør, Jesper_nl? Er ikke særligt skarp på bogholderi, endnu. Så al hjælp er velkommen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 15:43

Daniel Keller:

Så blev jeg så klog. Men hvad foreslår du så at jeg gør, Jesper_nl? Er ikke særligt skarp på bogholderi, endnu. Så al hjælp er velkommen.

Personligt ville jeg placere den som "anden driftsindtægt", det tænker jeg du kan finde i din kontoplan.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 15:44

Daniel Keller:

Personligt vil jeg lede i kontoplanen efter "andre driftsindtægter"

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:48

Daniel Keller:

Hej
Jeg var tidligere medejere i et selskab og når jeg gik ud af det, blev der lavet en kontrakt om hvem der måtte lave hvad. Nu har min tidligere kollega købt sig fri af kontrakten. Og mit spørgsmål er så: Hvordan får jeg de penge bogført? Skal jeg bare lave en almindelig faktura? Så står det jo moms på, hvilket det vel ikke er? 

Mvh.

Daniel Keller

Lige et par spørgsmål :)

Hvem er kontakten indgået mellem. Er det de enkelte personer, eller er det overfor et selskab.

Er du stadig aktiv i selskabet, som du før var medejer af?

Ud fra din tekst har jeg svært ved at se hvem din tidligere kollega køber sig fri overfor. Er det jer andre som privatpersoner eller er det overfor det tidligere selskab, derfor spørgsmålene :)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)