Jeg har en del likviditet i mit ApS og skal til at købe ny bolig. Jeg er med på, at jeg ikke selv må låne penge i mit ApS (uden at svare skat af lånet) - men det må en tredjepart vel godt, hvis det blot er til markedsrente? Og denne er så vidt jeg ved meget lav pt.?
Hvor "fjerntstående" skal denne tredjemand i givet fald være?
Læs ligningslovens § 2. Det er disse personer der bliver betegnet som nærtstående og dermed = ulovligt aktionærlån hvis du udlåner penge til dem med de dertilhørende konsekvenser.
Markedsrenten er den rente skyldner kunne få andetsteds og SKAT siger ofte 4% + diskontoen (som er omkring 0 pt).
Jep udklip fra § 2 Som nærtstående anses den skattepligtiges ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt børn og børnebørn og disses ægtefæller eller dødsboer efter de nævnte personer. Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med oprindeligt slægtskabsforhold (ud over de som har bestemmende indflydelse i selskabet mm)
De 4% + disconto er det minimum som skat normalt kan acceptere til ren 3 person - men i bund og grund - markedsrente- og kunne denne 3 person låne til f.eks 4% uden sikkerhed andre steder - vil spørgmålet kunne være. Det er ikke hvad du som ApS må nøjes med i rente af kapitalen, men hvad den der låner kunne få samme til
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER