Hej iværksættere Jeg har ved siden af mit almindelige lønmodtagerjob en lille personlig ejet konsulentvirksomhed, hvor jeg i 2016 har tjent ca. 100.000 kr. før moms. Jeg er i gang med at afslutte årets regnskab, men sidder med en følelse af, at jeg snyder mig selv. Jeg kan nemlig ikke lige få øje på nogen fradrag. Kørsel og repræsentation har jeg ikke meget af og arbejdet foretager jeg primært fra min egen computer i min egen lejlighed, hvor virksomheden også har adresse. Der kan selvfølgelig være lidt telefon, men de par timer jeg har talt i årets løb er jo ikke så meget. Er der noget, jeg har overset? Hvad kan jeg gøre for at lande nogle fradrag? Kan jeg indrette kontor i et rum og trække noget fra? Har I mon nogle idéer derude? Godt nytår til alle! |
Fradrag for kontor i hjemmet har meget skarpe krav som du ser her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html - givet ikke let for fuld lønmodtager med konsulent ekstra - så næpppe let
Ellers synes jeg ikke der er noget smart at nævne - andet end indbetaling på f.eks. ratepension hvis du betaler topskat
Omvendt er det da fedt nok du ikke har nogen faktiske udgifter af større art - for selv om de giver fradrag, så betaler du jo trods alt selv den største del af udgifterne - så det kan jo være den positive side
vh John