Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Mini logistik-program" hvad vil I anbefale?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en kollega som har en sæsonforretning med internetsalg i trekantsområdet, hvor kunderne (som primært er privatkunder) kan bestille varer på nettet som bliver bragt ud morgen eller aften.

Siden skal optimeres og min kollega vil bla. gerne have mulighed for at kunne udskrive en kunde-adresseliste hver dag i en "korteste-rute-rækkefølge"  -fik I den?Stick out tongue

Hvad vil I anbefale og hvad er en ca. pris på sådan et system?

Torsdagshilsener

Sanne

Fra København
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 11:34
Hæ hæ, det er jo et godt gammelt matematisk og datalogisk problem. Jeg ved ikke om der eksisterer standard-produkter til løsning af dette problem. Hvis der ikke eksisterer standard-produkter, så kan vi tale om en skræddersyet løsning. PS: Under min uddannelse løste jeg denne type problemer på parallel-datamater, og det er et interessant matematisk problem, som kan anvendes i mange forbindelser.

E. D. Nielsen
www.ecentralen.dk

Tilmeldt 17. Jan 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:01

Hvis det har nogen interesse, så er jeg Datalogi studerende på Københavns Universitet.

Jeg går faktisk og leder efter et bachelorprojekt. Hvis din ven har lyst og tid (og spare penge),  kunne det være en oplagt ide med et samarbejde om dette datalogiske problem som Travelling salesman er.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 17:56

Hej

Jeg og en makker skrev speciale denne type problemer med kørsel fra flere centraler tilbage i 2001. En af de største udfordringer er nok at sådan et program skal fodres med realistiske data for hvor mange km/minutter der er mellem hvert muligt par af kunder. At skulle finde ud af dette manuelt er nok ikke det fedeste for din kollega. Der findes såkaldte GIS databaser som har data for begge dele mellem samtlige adresser i kongeriget. Fx. fik vi Geografisk institut til at låne os data for samtlige afstande mellem alle biblioteker i Danmark. Men ellers er denne type data vist ikke gratis. Ved ikke om Krak eller Google Maps kan noget lignende med aftstande efterhånden.

Mvh Jesper

Fra København
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 18:12
Jesper Jørgensen:

Hej

Jeg og en makker skrev speciale denne type problemer med kørsel fra flere centraler tilbage i 2001. En af de største udfordringer er nok at sådan et program skal fodres med realistiske data for hvor mange km/minutter der er mellem hvert muligt par af kunder. At skulle finde ud af dette manuelt er nok ikke det fedeste for din kollega. Der findes såkaldte GIS databaser som har data for begge dele mellem samtlige adresser i kongeriget. Fx. fik vi Geografisk institut til at låne os data for samtlige afstande mellem alle biblioteker i Danmark. Men ellers er denne type data vist ikke gratis. Ved ikke om Krak eller Google Maps kan noget lignende med aftstande efterhånden.

Mvh Jesper

Yes, det er sandt. Måske kunne man lave nogle approksimationer. F.eks. at fra post nummer 2000 til postnummer 4000 er 35 km.

E. D. Nielsen
www.ecentralen.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:43

Indtil videre -TAK til jer der har svaret. Er faktisk forbavset over at "det ikke er sådan lige"..... Med alt det it-halløj nu om dage troede jeg det fandtes i alle mulige og umulige afskygninger....... altså at det var muligt at købe et program.....

Min kollega og jeg har ikke talt om hvad han er villig til at invistere i projektet, men til dig Jesper, har du bare en lille anelse om et beløb? Det drejer sig om postnummer 6000 og 2-4 postnumre omkring 6000 området

Dbh

Sanne

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:06
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:38

super Jesper

sender det videreYes

har også søgt men syntes ikke jeg fandt noget brugbartGeeked

Dbh

Sanne

Tilmeldt 17. Jan 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:28

Svar til Jesper J.  og Mitsannejeg

Jeg kan godt se, at skulle lave et system, som skal regne afstande ud og vise en rute på et kort, kan blive pænt omfangsrigt, da der er en masse "købe data" fra geografisk institut og kort layout fra eks. Krak m.v.

Jeg vil selvfølgelig tænke over problemet, men det kan være det er for stort. Så er det nok nemmere at købe sig en licens hos http://www.logis.dk .  Men det virker som mo deres systemer er mest henvendt til vongmænd med mange ansatte, hvor det kan betale sig at invistere i deres software.

Mvh Jesper 

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 21:19

Hej Jesper D

Hvornår og hvilken type Bachelorprojekt skal du lave.

Thomas Bonde

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)