De 100.000kr. jeg har stående i banken, har de jo at arbejde med. De handler aktier med dem og tjener fedt på det.
Jeg tror samtidig vi skal huske på at de aktier som bankerne engang spillede rigtig mange penge på, var klippe stabile - eller rettere, at forudse aktie markedet var nemmere før krisen end det er nu i krisen / slutningen af den (nogle mener vi stadig er i den, andre mener vi ikke er) - aktier er så vidt jeg ved generelt set af større risici idag at spille på, hvilket gør bankerne skal passe på hvordan de bruger kundernes penge.
Det gør de tjener mindre på deres investeringer - og de har stadig en forretning der skal fungere. En bank er i sidste ende en virksomhed ligesom vi andre er, de har udgifter, og yder en service (selvom nogle mener at banker bare er nedern generelt), de passer vel og mærke på vores penge, og stiller en hvis garanti for at pengene er der imorgen også, istedet for vi har indbrud herhjemme og får stjålet pengene under vores hovedpude.
Nu har jeg personligt boet i udlandet i en hel del år, og har været en del af en bank hvor det er helt normalt (også som privat), at betale banken hver måned for at have en konto, har du flere konti koster det mere.
Vi har en række fordele fordi vi netop betaler, jeg har muligheden for at gå ned i banken, og snakke med revisorer som kender hvordan min specifikke branche virker, og de kan hjælpe mig som virksomhed at bruge mine penge på den mest optimale måde. (Om man har det i danmark ved jeg ikke - jeg har ihvertfald ikke i den bank jeg har i danmark).
For mig er det helt normalt at betale for et produkt, vi har ikke negativ rente, men vi har 0 rente på alle vores konti, undtaget vores opsparing, men renten vi får der er minimal (så vidt jeg husker er det 0.05%), og så endda for et maksimum beløb.
Jeg finder det faktisk mærkeligt at folk brokker sig over de skal betale for at være kunde i en virksomhed, både som privat og erhverv - men det kan måske også være noget med at mange mennesker faktisk ikke 'udnytter' de services man får (gratis) af banken ved at være kunde hos dem - så de føler måske de ikke får noget for pengene.
Men i så fald, så syntes jeg folk skal hæve alle deres penge, ligge dem hjem under hovedpuden, og så håbe på at der ikke bliver indbrud.
Og så må i jo så have kontanter med ud og handle hver gang.
Helt fint folk brokker sig, men burde man ikke også tænke lidt realistisk på tingene, og ikke forvente at man er kunde 'gratis' et sted? For mig er det et luksus problem hvis man brokker sig over at man pludselig skal betale penge, fordi det har man gjordt i rigtig mange lande i mange år (og ja, nu vil der sikkert komme nogen med deres "jamen, det danske samfund skal være bedre").
Altså, der er jo ingen der tvinger folk til at have penge stående, så i kan jo bare alle sammen hæve dem - det går faktisk langt hurtigere end at skrive på Amino, og langt mindre energi end alt det brok folk har i sig.