Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udgift til etablering af to selskaber?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jul 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har en personligt ejet virksomhed, som jeg er ved at 'overføre' til en selskabsform. Derfor har jeg fået en advokat til at registrere 2 ApS selskaber - 1 drift og 1 holding. Først blev holding selskabet registreret og dernæst driftsselskabet, som nu ejes af holdingselskabet. 

Jeg har nu modtaget to regninger fra advokaten. En til hvert selskab. Det skulle for såvidt være OK. Mit spørgsmål er så den korrekte bogføring

Hele opstartsindskudet (50.000) blev lagt i holdingselskabet og sidenhen overført til driftselskabet. Så nu står der efter advokaten har returneret mit depositum godt 46.000 på driftselskabets bankkonto og 0,- kroner på holdingselskabets bankkonto. Så hvordan bogfører jeg en allerede betalt regning i holdingselskabet. Jeg har 2 Dineero regnskaber - et til hvert selskab. 

Kan jeg bare bogføre som normalt og 'gå i minus' i holdingselskabet det første års tid?

Mvh
Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56

Jeg synes du skal få en økonomi person ind og gøre ting rigtigt så du ikke får en dårlig start i bar forpippelse på selv at gøre alt

1 - Kapitalen på 50.000 kr i holding bogføres først ved stiftelsen som aps kapital og så stifter det drift og de 50.000 er nu kapital som værdi i datter og ud fra bank- men kapital er så stadigt de 50.000 kr og datter får de 50.000 kr ind som penge i bank og modpost anpartskapital

Dertil kommer der vel regninger fra advokaten - som bogføres som stiftelse i begge og som der IKKE er fradrag for så de skal genfindes og bruges til skatteregulering og helt samme med de 2 gebyrer til selskabsstyrelsen (muligvis med i advokat regning) - hans moms giver fradrag dog

Ud over stiftelserne - husker du så alle regler, for rigtigt mange misser en masse og får både bøvl og bod i disse digital tider, og tror at når der er stiftet er det bare ud over stepperne. For at være sikker, så kryds disse 12 poster af - for BEGGE selskaber da punkterne i princip gælder ens i begge

http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html  og så god vind med begge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jul 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej. Tak for svar. Og en fin tjekliste du har lavet. Mener at have styr på alle punkter i begge selskaber. 

Må hellere tage det 1:1 med min revisor :-) 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)