Hej, Jeg er lidt forvirret omkring hvad jeg skal gøre: Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed den 14. november 2016. Jeg har så lige fået en opgave på 25.000kr inkl. moms. Kan jeg så gøre følgende: Modtage de 25.000,- inkl. moms på erhverskontoen, og derefter overføre dem til min private konto og så trække dem fra mit frikort og så kun betale AM bidrag? Kan det lade sig gøre, og hvordan registerer man det i sin opgørelse? Jeg skal vel selvfølgelig lade de 5.000,- kroners moms stå, men jeg snakker altså om de resterende 20.000,- Så kan det lade sig gøre? Og hvordan skal jeg indberette det? Mvh. Tobias |
25.000 er som du skriver 20.000 ex moms
I enkeltmands er det helt ligemeget for skat hvad du hæver eller indskyder. Det gør du alt sammen i status = det ændrer ikke ved dit overskud.
Dit overskud - alt andet lig er så her 20.000 kr og når du indberetter det i selvangivelsen, og forudsat du ikke har anden indtægt, så bliver skatten netop kun de 8% am bidrag du taler om. Det er altså ikke noget med at du bruger dit frikort som sådan, du indberetter bare i forskud og selvangivelse (udvidet begge dele) rubrik 211 og i selvangivelse 111
Du kan læse meget mere om personlig virksomhed i min bog om PERSONLIG VIRKSOMHED også meget mere forklaring om skat og moms og om hvorfor det du hæver eller skyder ind, ikke påvirker skatten, med mindre du bruger noget der hedder VSO skattemæssigt - som er noget der kræver revisor og ikke lige giver mening med mindre du får SU og dit overskud er over SU grænsen - eller du har topskat eller tilsvarende, men også VSO er gennemgået i bogen og den er netop til begyndere
god vind med det
vh John Hannover