Jeg skal sælge nogen billede for en fotograf der tjener under 50.000 om året. Jeg skaffer kunderne og laver salget, og så deler vi overskuddet. Men hvordan afregner jeg ham, når han ikke har et CVR nummer, jeg kan jo ikke få en kvittering så?
Du kan lige vente og se, om nogen mener det er varer du køber af ham - men jeg vil mene du i højere grad her har ham til at udføre et "arbejde" for dig
Er det dig der sælger fotografer til div begivenheder, så er jeg enig med John. Da er det dig der sælger en vare og fotografen er din underleverandør.
Er det derimod tale om at fotografen tager billeder som kunst eller ligende, og herefter udbyder dem til salg via dig, så vender pilen den anden vej. Da er du leverandør til fotografen.
Han er fotografen/kunstneren som laver en færdig vare, som jeg så sælger for ham.
ja så skal han nok lave faktura til dig bare med fuldt navn og adresse og selv indberette. Det må jo så være en vare du køber af ham i princip - og bør nok fremgå sådan, at du køber billederne til en pris (de 50%) mere end du betaler ham beløbet bare
Din risiko ville ligge i, hvis det kunne ses som at han udførte det som arbejde for dig
Han falder så nok tilmed ind under kunstnermoms og dermed høj grænse for momspligt
Han er fotografen/kunstneren som laver en færdig vare, som jeg så sælger for ham.
ja så skal han nok lave faktura til dig bare med fuldt navn og adresse og selv indberette. Det må jo så være en vare du køber af ham i princip - og bør nok fremgå sådan, at du køber billederne til en pris (de 50%) mere end du betaler ham beløbet bare
Din risiko ville ligge i, hvis det kunne ses som at han udførte det som arbejde for dig
Han falder så nok tilmed ind under kunstnermoms og dermed høj grænse for momspligt
vh John H
Sælger du for andre, eller er det kun denne fotograf du repræsenterer i din forretning?
Jeg arbejder som en slags agent for folk der kan lave et produkt, men ikke har lysten/tiden/evnen til at sælge den. Jeg bruger for det meste nettet, men også, skal vi kalde dem "de gammeldags metoder", som telefon, kundebesøg osv.