Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af: udlodning af udbytte drift->moderselskab for at udligne driftselskabs tilgodehavende hos moderselskab?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Alle,

Jeg har to spørgsmål:

1) hvordan udlodder man lettest skattefrit udbytte mellem drift- og moderselskab? Ved ordinær generalforsamling i 2017 (skal udbyttet så på 2016 regnskabet og kan jeg bogføre det nu - hvordan?) eller ved ekstraordinær generalforsamling i 2016 (så tænker jeg at udbyttet må komme med på 2016 regnskabet).

2) hvordan bogfører man sådan et udbytte, når der er tale om at udligne et tilgodehavende som driftselskabet har hos moderselskabet?

Baggrund:

Driftselskabet har et tilgodehavende på eksempelvis 100.000,- (konto 54050 i Dinero) hos moderselskabet, altså driftselskabet har lånt moderselskabet 100.000,-

Moderselskabet har på kontoplanen det samme beløb som gældsforpligtigelse til tilknyttede virksomheder på minus 100.000,- (konto 63030 i Dinero).

Jeg vil gerne udligne disse konti ved at udlodde et udbytte fra driftselskabet til moderselskabet, som 100% ejer driftselskabet. Det er altså en skattefri udlodning til et moderselskab.

Hvordan kan man bogføre det i Dinero, og kan direktionen/bestyrelsen vedtage udbytte i løbet af regnskabsåret, eller skal man gøre det i forbindelse med generalforsamlingen.

På forhånd tak

Casper

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 15:53

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47212
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01

og afhængig af den frie kapital kan du udlodde ekstraordinært i år eller - hvis der ikke er de 100.000 fri (i princip beskattet overskud) i drift ud over bunden kapital nu - så vente til der er det - og så vedtage på ordinær GF i 2017

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)