Kære Alle, Jeg har to spørgsmål: 1) hvordan udlodder man lettest skattefrit udbytte mellem drift- og moderselskab? Ved ordinær generalforsamling i 2017 (skal udbyttet så på 2016 regnskabet og kan jeg bogføre det nu - hvordan?) eller ved ekstraordinær generalforsamling i 2016 (så tænker jeg at udbyttet må komme med på 2016 regnskabet). 2) hvordan bogfører man sådan et udbytte, når der er tale om at udligne et tilgodehavende som driftselskabet har hos moderselskabet? Baggrund: Driftselskabet har et tilgodehavende på eksempelvis 100.000,- (konto 54050 i Dinero) hos moderselskabet, altså driftselskabet har lånt moderselskabet 100.000,- Moderselskabet har på kontoplanen det samme beløb som gældsforpligtigelse til tilknyttede virksomheder på minus 100.000,- (konto 63030 i Dinero). Jeg vil gerne udligne disse konti ved at udlodde et udbytte fra driftselskabet til moderselskabet, som 100% ejer driftselskabet. Det er altså en skattefri udlodning til et moderselskab. Hvordan kan man bogføre det i Dinero, og kan direktionen/bestyrelsen vedtage udbytte i løbet af regnskabsåret, eller skal man gøre det i forbindelse med generalforsamlingen. På forhånd tak Casper
|
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/vejledning-om-udbytte-11122013.pdf
Udbytteangivelse på tast-selv SKAT-erhverv skal foretages efter vedtagelse
Kontering: Egenkapitalen debiteres (udbetalt udbytte) og tilgodehavende hos Moderselskab krediteres