Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette selskab kun med henblik på refusion af elafgift til bil

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Som el-bilist gennem 7 år kan jeg lige bidrage med lidt supplerende info....

Når man oplader sin el-bil hjemme i privaten med betaling over sin normale el-regning, så koster en kWh ca 2,10 kr.

Med 5-6 km kørsel på 1 kWh så giver det 25-30 km rækkevidde for 10 kr, hvilket jo ikke er så ringe.

Prisen for strøm svinger fra time til time, men er typisk indenfor 10 - 30 ører for en kWh. Dertil kommer betaling for "transport", men det er stadig sådan at ca 2/3 af forbrugerprisen går i statskassen. Det er en ret voldsom andel og meget højere end på benzin og diesel.

Derfor har der i mange år været et system som gør det muligt at få refunderet afgifterne på strøm der anvendes til opladning af el-biler således at den effektive pris for en kWh bliver ca 1 kr en billigere. Det giver godt 50 km kørsel for 10 kr, hvilket selvfølgelig er med til at gøre elbiler attraktive. Hvor ordningen hidtil er blevet forlænget med 1 eller 2 år hver gang, så er den (som nævnt i tidligere indlæg) nu forlænget til 2030.

Da dette foregår i folks private hjem og over deres normale elregning er der brug for et system til styre refusionen. Der skal være en dedikeret ladeboks, en særskilt måler, forbruget skal dokumenteres, etc. Med denne dokumentation kan en virksomhed få refunderet afgifter via moms-indberetningen og herefter udbetale disse penge til forbrugeren (typisk mod betaling af et månedligt abonnement).

Det står alle frit for - præcis som Hanssing - at gøre dette så længe man overholder de krav der gælder. Jeg vil dog mene at man skal sigte mod at virksomheden faktisk tjener penge på en sådan aktivitet. For de fleste vil det være så tidskrævende selv at gøre det at det giver langt bedre mening f.eks. at udnytte Hanssings bud på de 45 kr.

vh

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
Jeg vil dog mene at man skal sigte mod at virksomheden faktisk tjener penge på en sådan aktivitet.
jeg vil stadigt mene at det vil være ulovligt at få CVR alene for privat bil uden erhvervsmæssig aktivitet og overskud for øje. EOS ville skulle lukke et PMV eller en enkeltmands der ikke drives erhvervsmæssig med overskud for øje - ganske som hvis skat bedømte det som "hobbyvirksomhed"
Ganske som du ikke som DJ eller guitarist i et band kan stifte CVR for udgifterne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Super indlæg Steffen.. lige det jeg selv har siddet og beregnet og hvorfor elbil bare er en succes.
Folk er begyndt at forstå det. Men det er helt utroligt så skeptiske mange stadig er.
Jeg har selv kørt el siden 2015 og min oplevelse er markant mindre vedligehold.

med hensyn til firma:

Nu driver Hassing sikkert en virksomhed i forvejen og den her del bliver så en del af den virksomhed.

Så er det vel ok.

Ja en virksomhed kun oprettet for at refundere egen privat afgift dur sikkert ikke og kan heller ikke betale sig.

Men man kunne vel godt oprette et selskab der drev netop dette som en forretning.
Hvor mange der så skal være med for at det kan accepteres er nok en skønssag.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

De her ladeboxe - clever f.eks fungerer jo ved at man betaler fast per måned og her modregnes så strømforbruget den faste pris (som jeg forstår det   er først selv ved at få plug-in) Her må cleverboxen jo kende strømforbruget og sende denne til clever, for at de kan modregne det faktiske strømforbrug?

De kan vel så bare ikke gøre noget ved elafgiften åbenbart - selv om de kender alle tal?

(stadigt ud fra jeg ikke tror det går at drive virksomhed ene og alene for at få refunderet den elafgift for bilen der jo ikke ejes af virksomheden men en selv privat - og uden erhvervsmæssig tilknytning og overskud for øje på nogen måde)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige fra hukommelsen og hvad jeg husker uden at have tjekket:

 

Hos Clever betaler man en høj pris pr. mdr. for frit forbrug (passer så ikke helt.. for et frit fair forbrug ).

Clever refunderer så vist nok 2.25 kr. pr. kWh Som jegb har forstået det en fast pris.

Så hvis du kun giver 1,80 kr. så er der en gevinst for dig der.

Men jeg går da ud fra at de bagved får refunderet afgifter og dermed får den fortjeneste ud over det månedlige abo. på 800kr.?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

John.... Vi er enige i at virksomheden skal drive en aktivitet og det gør man også her. Virksomheden sælger et abonnement som der tjenes penge på.

Folketinget har besluttet at elafgifter for opladning af elbiler betalt af private kan refunderes på denne måde. Der er en stribe regler, men det er meningen at disse refusioner faktisk bruges. Det er ikke et forsøg på at placere nogle private udgifter i en virksomhed.

vh

Steffen

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Clever og andre tilsvarende får selvfølgelig refunderet elafgiften.

Deres "frit forbrug" model giver overskud for dem hvis du holder dig under et vist forbrug om måneden, men direkte underskud for dem hvis du bruger mere.

De tjener vel 800 kr hvis du bruger 0 kWh og noget i retning af 0 kr hvis du bruger 800 kWh om måneden.

vh

Steffen

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

i øvrigt 2,10 pr. kWh.. er den ikke nærmere 2,30 kr hvis man altså intet gør for at spare men bare betaler .?

I hvert fald øst for storebælt.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Elbilordningen tillader private at bruge el til opladning, som var det en virksomhed der brugte det til process.

Rent administrativt (dumt og bøvlet, men lad det ligge), så sker det ved at en virksomhed "driver" laderen og via en MID-godkendt måler tilbagesøger elafgift med de til enhver tids gældende process-afløftnings-satser. Det kan private ikke, det skal ske via en virksomhed drifter ladeudstyret.

Clever m.fl. måler og tilbagesøger efter forbrug. De better så at forbrugerens faktiske forbrug er laverend det de tilbagesøger i gennemsnit, og yder derfor fast afregningspris - det er der ikke noget krav om - vi er en del som yder refusion efter forbrug. Tilbagesøgningen er i år 1.12kr/kWh inkl. moms. Hvor en del eller fulde beløb kan sendes videre til slutkunden - i mit tilfælde 95% af beløbet.

Der har tidligere været en vurdering, at drift betød at virksomheden skulle eje standeren - derfor havde firmaerne et kanon-højt depositum, som reelt dækkende laderens anskaffelse, og man fik så laderen og lidt depositum retur modregnet laderens afskrivning ved opsigelse. Ren omgåelse af kravet om ejerskab.

Nu er der givet bindende svar på ikke er et krav at standeren er ejet - blot skal drift og tilbagesøgning forestås af en momsregistreret virksomhed. Så folk som ønsker det kan selv eje deres udstyr til bilen - og tilbagesøgning sker efter MID-godkendt måler.

Ordningen er nu forlænget så den løber til 2030.

PS: Man må ikke have solceller, vindmølle eller anden egenproduktion af el, og huset må ikke være registreret som elopvarmet - ellers bortfalder tilbagesøgningsretten for den pågældende måler.

 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

PPS:

I mine øjne er det et politisk tosset spil, drevet af lobbyister.

Vi har administration som kan sælge el til private, og kun opkræve elafgift optil 4000kwh/år pr hustand, når det er elopvarmet - og det virker endda for folk med solceller også (solcelle produktion modregnes i de første 4000kwh).

Hvis man tillod at en hustand registrerede sig som elbilsejer og gav samme betingelser - så var hele det her cirkus totalt overflødigt.

Men nogle skal have snablen nede i en kasse så derfor er der nu endnu en kafkask's regel og et helt bereaukrati-cirkus til det som er el-afgiftsloven......

Nuværende lovgivning betyder at det er umuligt at producere el til elbil via solceller - for så mister man retten til refusion - totalt tåbeligt.

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)