Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradragsspørgsmål ang. underskud i en enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Muligvis er det lige til højrebenet - og så alligevel ikke, eftersom Skats medarbejder åbenbart ikke kan give et ensidigt svar.

Hvis jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed og vælger at købe en bærbar som kan straksafskrives fungere det så, således at;

Lad os sige den koster 10.000 eksl. moms - jeg får først overskud næste år (det er en webshop som først starter til feb.).

Så har jeg 10.000 kr. i underskud i min virksomhed.

Spørgsmålet lyder så på; får jeg så et fradrag for de fulde 10.000 kr.? (Hvis vi tager udgangspunkt i at min "private"økonomi for i 0)


Håber i forstår spørgsmålet, ellers må jeg omformulere ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første skal du forvente at skulle dele momsen - hvis du har maskinen hjemme, så kan du ikke trække fuld moms fra http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Jeg synes det bedste råd er, hvis du ved du starter til feb næste år - så køb maskinen til næste år eller vent med at tage den ind til du satser aktivt - ud fra du skriver din webshop først starter feb næste år. Det er en forudsætning du har aktiv intention om overskud osv - og bare købe en computer og trække den fra, helt uden at starte vil jeg bestemt ikke anbefale

Der er ikke en facitliste - så det er bare et sund fornuft råd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan godt se, at Skat ikke har kunnet svare. Der er, som John siger, ingen facitliste. Hvis (!) Skat ser, at dit årsregnskab siger ”underskud, 10.000 kroner” og du ikke har haft aktivitet i firmaet, skal du have gode talegaver for at overbevise dem om, at computeren 100% går til et firma, som først starter om ca. 4 måneder. Det kan være svært nok at argumentere for, at den 100% går til firmaet.

Mit råd er som Johns, at du nok ikke skal købe den uden samtidig at starte forretningen. Samtidig skal det så også siges, at der selvfølgelig kan være opstartsomkostninger ved enhver etablering af virksomhed, og de kan trækkes fra (=udgiftsføres). I så fald har du så startet forretningen aktivt allerede nu, selvom webshoppen først går i gang til februar. Som sagt, hvis udgifterne går 100% til firmaet.

Havde du tænkt dig at bruge computeren erhvervsmæssigt allerede nu?

God vind, i øvrigt.

Ps.. 

Louise:
(Hvis vi tager udgangspunkt i at min "private"økonomi for i 0)

Er ikke helt klar over, hvad du mener...

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor købe computer nu, og starte webshop senere, er det fordi at du i den mellemliggende periode skal gøre webshoppen klar til lancering? I såtilfælde vil du kunne få fradrag, da du er påbegyndt aktiviteten der vil være indtægtsgivende om x mdr.

Det samme vil så også være gældende for udgifter til domæne, server etc, såfremt disse omkostninger påløber fra nu af.

Vær opmærksom på at bruges computeren blandet privat/erhvervsmæssigt vil du ikke få fradrag for den private andel!

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Arguins spørger, så er det fordi der skal arbejdes på webshoppen op til. Der er jo meget arbejde i det op til en lancering. Opsætning, kodning, reklamemateriale, produkter m.v.  - Det vil selvfølgelig være dejligt man bare skulle tænkte hvordan den skulle se ud og så kørte den ;)

Skat har selv sagt, at det er en erhvervsmæssig virksomhed jeg føre (dog ikke bindende svar, men på et foredrag i sidste uge) har lige været til 2 for nye virksomheder, samt haft et par samtaler pr. telefon.

Ang. privat og erhvervsmæssigt, sagde skat til deres foredrag selv i tirsdags, at man gerne må benytte pc'en privat, så længe den er købt til erhverv og virksomheden har internet i til erhverv. - Så nu er jeg da forvirret? De sagde nemlig, at lige pc var undtaget



Jørgen, det var ment som at der hverken var noget skat der skulle betales eller tilbagebetales :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Louise:
Ang. privat og erhvervsmæssigt, sagde skat til deres foredrag selv i tirsdags, at man gerne må benytte pc'en privat, så længe den er købt til erhverv og virksomheden har internet i til erhverv. - Så nu er jeg da forvirret? De sagde nemlig, at lige pc var undtaget

Der har SKAT ret når vi taler om skattefradrag.

Hvis du er momsregistreret gælder at du kun kan fradrage momsen med den %-del som du bruger computeren erhvervsmæssigt. Bruger du den 60% af tiden til erhverv har du således kun fradrag for 60 % af momsen i dit momsregnskab.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager forvirringen, der skulle stå momsfradrag

Mht indkøbet nu, er der intet i vejen når det er til brug for erhverv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Louise:
Ang. privat og erhvervsmæssigt, sagde skat til deres foredrag selv i tirsdags, at man gerne må benytte pc'en privat, så længe den er købt til erhverv og virksomheden har internet i til erhverv. - Så nu er jeg da forvirret? De sagde nemlig, at lige pc var undtaget

Der har SKAT ret når vi taler om skattefradrag.

ja det er netop en enkelt undtagelse for blandede aktiver - at computer netop er undtaget og giver fuldt skattefradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak skal i have! :-)

Så bare for at forstå det korrekt. Så hvis jeg bruger 10.000 eksl. moms, så får jeg fulde 10.000 kr. i fradrag?


Det kommer sig ud af, at jeg så en der havde 30.000 i underskud, men kun fik 19.000 - og havde det været uden firmaet ville hun skulle have haft 5.000 tilbage. - Det vil sige14-15.000 kr. fra firmaet

Ved dog ikke om der er andet der faktor der går ind? (Delvis fradrag og andre ting der kan være i hendes privateøkonomi eller lign.?)


Det hele går ud på, at jeg gerne vil købe en bærbar nu, da priserne er sænket pga. studierabatter - har set en fra elgiganten som jo er uden rabat, men den er sænket pga de andre har sænket prisen. Så det er jo pege at spare. (det er til trods for at jeg har en privat bærbar - men den har simpelthen nogle "defektheder" der er super trælse at arbejde seriøst på + den vejer mere end et godtog og en 15", som er problematisk at have med rundt når jeg er ude i forbindelse med virksomheden)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ved ikke om jeg forstår dig korrekt, men et underskud på 10.000 kr betyder ikke at din skat bliver nedsat med 10.000 kr, eller at du får det beløb retur i skat. Din skattepligtige indkomst reduceres med 10.000 kr som følge af underskud i erhvervsvirksomhed.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)