Jeg står og skal købe et par udlejningsejendomme. i den forbindelse har jeg tænkt over hvordan jeg mest optimalt og klogest får det gjort således der ikke tabes penge på vejen unødvendigt. Jeg har et kontant beløb jeg ønsker at smide i den nye virksomhed men jeg skal selvfølgelig have gjort det mest optimalt. Jeg har set de såkaldte Etableringskonti hvor der opnås fradragsret op til 260.000 hvilket stemmer fint med mit kontante indskud. Men kan jeg idag smide 260.000 ind på en etableringskonto idag og realissere etableringskontoen i virksomheden indenfor meget kort tid og stadigt få den her fradragsret? Alternativt overvejede jeg at "låne" virksomheden pengene således de på sigt kan komme over i privat regi igen når likviditeten og overskudet gennem udlejningen er til det. kan det lade sig gøre på en finurlig måde? Lige en ting yderligere: Er det korrekt forstået at jeg såfremt jeg ikke udbetaler løn nu skal selskabsbeskatte overskudet med 22%, så når jeg ønsker at udbetale løn eller udbytte kommer beskatningen fra 22% op til personbeskatningen? |
etableringskonto burde jeg nok hoppe over - gør bare opmærksom på at de jo kommer til skat igen når de anvendes
ja du kan låne et selskab penge - mod markedsrente fra selskabet til dig - udgift med fradrag for selskabet - skat af rente for dig - det kan også fra start indbygges som konvertibelt så tab evt kan fradrages - Driver du det i personlig form giver det ikke mening at tale om lån, så er pengene dine anyway men du kan altid skyde penge ind i mellemregning og få dem ud igen - tal med advokat/revisor
den med 22% - hvis det er personlig virksomhed du vil starte - og bruge VSO/kapitalskat ordning så modregnes de 22% acontoskat i senere personlig hævning - er det i selskab modregnes de ikke men du kan tage udbytte til 27/42%
Selve investeringen giver ikke fradrag - renterne gør
Køb af ejendom i selskabsform vil ofte være vanskelig at finansiere uden personlig sikkerhed der batter - i virksomhedsform giver det sig selv at det er personlig hæftelse
vh John Hannover