Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig eller lønmodtager (endnu et af mange spørgsmål på området)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude,

Jeg er ved at oprette mig som enkeltmandsvirksomhed (momsregistreret - jeg håber at komme op over 50.000 kr. årligt, men man ved jo aldrig, når man starter selvstændigt), da jeg har fået mulighed for at udføre lidt arbejde/opgaver ved siden af studiet. Jeg har på nuværende tidspunkt 2 kunder i hus, hvis jeg altså opretter min enkeltmandsvirksomhed. Jeg skal ud at investere i tegneprogrammer (Autodesk Inventor 2000 pr. md. ex moms) plus adobe inDesign, Illustrator og photoshop. Mit spørgsmål er dog, om jeg vil blive anset som værende i et lønmodtagerlignende forhold, da den ene af de potentielle kunder er en tidligere arbejdsgiver. Jeg vil, som det ser ud nu, forlange forskellige timepriser hos de to kunder, da grundet opgavernes omfang. Derudover går jeg og pusler med nogle "egne ideer" og realisere dem gennem firmaet. 

Selv anser jeg det som værende selvstændig, da jeg står tilbage med udgifterne til programmerne, hvis jeg ikke får nok opgaver, men nu er jeg jo heller ikke jurist :-)

Jeg vil umiddelbart have 10-15 timer til rådighed hver uge, hvor jeg vil kunne udføre mit arbejde for kunder, hvis dette har nogen form for betydning.  

Håber i kan hjælpe med at belyse området - på forhånd tak :-)

Mvh.

Anders - ny i området "selvstændig"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:59
Tilmeldt 4. Sep 16
Skrevet kl. 22:15

Halløj John,

Mange tak for dit svar. Så umiddelbart mener du ikke, at Skat vil finde det problematisk grundet mængden af timer og omsætningen (jeg er godt klar over, at det er en gråzone)? 

/Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:31

Jeg tør ikke komme det nærmere. Risiko er ikke så stor i personlig virksohed jo, langt værre i selskab - men vil du være sikker, så vent om nogen tør lægge hånden på den varme plade med sikkert svar, eller hør skat i kommunikation. Det sidste giver jo bare risiko for, at du må droppe tanken hvis de siger nej, men jeg tror det som ikke

vh John Hannover

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:42

Hej Anders - hvis jeg må blande mig - Det er jo svært at råde, når vi ikke kender mere til den konkrete situation. Hvis du efter at have læst Johns link stadig er i tvivl, kan du jo ringe til Skat og spørge. Alt andet lige synes jeg, at du påtager dig en vis risiko og samtidig har udgifter, du ikke kan bon'e kunderne for, og derved kan kalde dig selvstændig. Dette kunne underbygges af, at det er din intention at fortsætte som selvstændig og derfor er ved at opbygge et brand, rutiner osv. osv. Det vigtigste "stridspunkt" er jo nok, om du driver forretningen "intenst og seriøst". Jeg ville i dit tilfælde, stadig med forbehold for din konkrete situation, ikke betænke mig på at køre det over et firma "i god tro", men ville nok være tryggere ved at have Skats besyv med. Lidt meget at læse måske, men dette, Johns link til Skat kunne måske også hjælpe (det har du selvfølgelig set): http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530. God vind!

Tilmeldt 4. Sep 16
Skrevet kl. 22:59

Godaften Jørgen!

Selvfølgelig må du blande dig! - er mere end glad for bidragene :-)

Set med egne øjne (ikke altid SKAT er enige heri - kan jeg efterhånden læse mig frem til), men så mener jeg også selv at jeg har en vis form for økonomisk risiko, da jeg som sagt skal ud at investere i relativt "dyre" computerprogrammer før, at jeg kan udføre arbejdet (jeg er selvfølgelig klar over, at der ikke er tale om maskiner til 300.000, men lidt har vel også ret). 

Men den konkrete situation er, at jeg studerer design ingeniør (er i gang med mit afgangsprojekt) og i den forbindelse er jeg blevet spurgt en del gange fra virksomheder (2 stk so far), om jeg ikke kunne tænke mig at udføre nogle designrelaterede opgaver for dem, men begge forlanger cvr numre - så derfor har jeg besluttet mig for at ville oprette et firma. Min arbejdsløn pr. time har jeg fastsat til at være halvanden gang højere end IDA's minimums tarif for studerende (skal jo selv betale for ferie, sygdom osv.). 

Men planen er også at gribe fat i SKAT i morgen, men ville bare lige høre, om der var nogen her fra siden, der har kendskab til ovenstående :-)

/Anders 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:09

Hej Anders. Det lyder jo rigtig godt. Med baggrund i dét, du siger dér, er jeg slet ikke i tvivl. Jeg ville gøre det. Se at få dig registreret og husk, at du kan få fradrag for udgifter nogle måneder før den egentlige startdato. Jeg hjælper dig gerne gratis i gang med det helt basale, bare send en mail. God vind!

Tilmeldt 4. Sep 16
Skrevet kl. 21:24

Halløj Jørgen,

Mange tak for hjælpen! Skat bekræftede mig i, at der intet var i vejen for, at jeg oprettede mig som selvstændig. Derfor har jeg nu oprettet selskabet og afventer nu mit cvr nummer :-)

Let the journey begin!

Kan godt ske, at jeg sender dig en mail her en af de kommende dage, hvis dette er ok med dig - spørgsmål til de mest basale ting?

igen mange tak! :-)

/Anders

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)