Hej derude, Jeg er ved at oprette mig som enkeltmandsvirksomhed (momsregistreret - jeg håber at komme op over 50.000 kr. årligt, men man ved jo aldrig, når man starter selvstændigt), da jeg har fået mulighed for at udføre lidt arbejde/opgaver ved siden af studiet. Jeg har på nuværende tidspunkt 2 kunder i hus, hvis jeg altså opretter min enkeltmandsvirksomhed. Jeg skal ud at investere i tegneprogrammer (Autodesk Inventor 2000 pr. md. ex moms) plus adobe inDesign, Illustrator og photoshop. Mit spørgsmål er dog, om jeg vil blive anset som værende i et lønmodtagerlignende forhold, da den ene af de potentielle kunder er en tidligere arbejdsgiver. Jeg vil, som det ser ud nu, forlange forskellige timepriser hos de to kunder, da grundet opgavernes omfang. Derudover går jeg og pusler med nogle "egne ideer" og realisere dem gennem firmaet. Selv anser jeg det som værende selvstændig, da jeg står tilbage med udgifterne til programmerne, hvis jeg ikke får nok opgaver, men nu er jeg jo heller ikke jurist :-) Jeg vil umiddelbart have 10-15 timer til rådighed hver uge, hvor jeg vil kunne udføre mit arbejde for kunder, hvis dette har nogen form for betydning. Håber i kan hjælpe med at belyse området - på forhånd tak :-) Mvh. Anders - ny i området "selvstændig" |
der er ikke en egentlig facitlister og det er heller ikke forbudt at have selvstændig virksomhed med tidl arbejdsgiver som kunde, så du må enten få en mere konkret vurdering eller selv se hvor mange kriterier du opfylder til selvstændig. Så længe du gør det i enkeltmandsvirksomhed er din risiko nu næppe stor for at skat forkaster her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html
vh John Hannover