Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Importmoms - Hvad skal bogføres? - Commercial Invoice og/eller importspecifikationen fra SKAT... og Hvornår?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved import af varer udenfor EU, skal jeg betale importmoms på grundlag af den tilsendte importspecifikation fra SKAT. (jf. momsloven §12)

Jeg har betalt leverandøren i Kina og fået regningen (commercial invoice) men varene ankommer først til Danmark med skib engang i næste momsperiode(kvartal)

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg skal bogføre fakturaen fra leverandøren, for her troede jeg at man skulle bogføre fakturaen på fakturadatoen som normalt og så ville jeg bogføre den med 25% importmoms. Men i teksten oven over står at man skal gøre det ud fra importspecifikationen fra SKAT.

1) Er det fordi at der skal told på INDEN importmomsen, altså så varens pris faktisk bliver højere før importmomsen pålægges?

2) Hvordan og hvornår skal jeg så bogføre betalingen til leverandøren for den "rå" varer som allerede er betalt og trukket fra banken og jeg har modtagen en commercial invoice?

På forhånd tak, Kenny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Importmoms bogføres med de 25% på varens pris + fragt + told

Kommer varen hurtigt efter faktura fra kunden så du får toldpapirer hurtigt, så kan du vente med at bogføre til du har beløbet, men det bedste og korrekte er, at du bogfører som altid, med det samme, og de fleste programmer har også en konto for varerkøb fra uden for EU - som automatisk håndterer importmomsen

Den bliver så IKKE helt korrekt, dels måske grundet ukendt told dels grundet toldvalutakursen ikke stemmer. 

Det man så skal gøre er, at når kvartalet / halvåret er gået, så lægger man alle sine importmoms tal fra toldspecifikationerne sammen (vente til man har dem alle) - og så ser man hvad man selv i kvartalet har bogført på konto for importmoms - f.eks. 100.000 kr (som så er modsvaret normalt af 100.000 under købsmoms

Hvis tolds tal nu giver 105.000 kr, så så bogfører man helt enkelt nye 5.000 på importmoms med købsmoms som modkonto. Man regulerer altså op og ned - når det helt faktiske tal er kendt. Skat godkender ikke, at man bare bruger automat udregningen fra regnskabsprogrammer for varer - hvor der kommer tal fra told

For ydelser bruger man bare programmet i sagens natur

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)