Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - overfør til ny virksomhed, hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. en ny virksomhed jeg vil starte.

Jeg har nu en enkeltmands virksomhed, virksomhed X.

Jeg vil gerne starte virksomhed Y. Jeg vil gerne tage 10.000 kr fra X og overføre det til Y.

Altså om det så er X der investerer i Y, eller jeg ved ikke hvad jeg skal kalde det.

Hvordan gør jeg det i mit regnskab, og kan jeg overhoved det 😊

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu kan man kun have ET CVR som enkeltmands. Man kan dele en enkeltmands i flere SE numre - og der kan man overføre beløb som man vil via mellemregning - da regnskabet er samlet - også ved to forskellige moms numre

Ellers: Hvis det er et selskab det nye - så skal det ske ved enten stiftelseskapital eller et officielt lån fra dig selv til det nye selskab, med markedsrente

Du kan jo altid hæve alt det du vil i en enkeltmandsvirksomhed, helt uden skat. Det skyldes at du jo betaler skat af dit overskud, og ikke af det du hæver, så længe du bruger alm. personlig skat i enkeltmandsvirksomhed.

Se lidt om hvordan man beskattes og hvorfor man altid kan hæve alt det man vil http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Og overvej lidt letlæst viden om både personlig virksomhed, PMV, enkeltmands, I/S samt selskaberne IVS og ApS, stiftelse, regler, lovpligtige omk. i de forskellige former, skat, moms og meget mere i min e-bog SELVSTÆNDIG som link  så har du bedre beslutningsgrundlag og basis viden om de muligheder du har

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Sep 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:55

Tak for svaret.

Jeg er dog stadig lidt forvirret. Du skriver man kun kan have et CVR nummer. Jeg kan stifte så mange virksomheder jeg vil? Og de får individuelle CVR numre?

Det jeg egentlig bare fisker efter er, hvordan gør jeg i praksis, hvis min virksomhed A gerne vil tilføre 10.000 kr til min virksomhed B?

Opfølgende, er der forskel på om jeg fra A (enkeltmandsvirksomhed) overfører til B (enkeltmandsvirksomhed) eller C (i/s)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05

-S-:
Jeg er dog stadig lidt forvirret.

A: Du skriver man kun kan have et CVR nummer. Jeg kan stifte så mange virksomheder jeg vil? Og de får individuelle CVR numre?

B: Det jeg egentlig bare fisker efter er, hvordan gør jeg i praksis, hvis min virksomhed A gerne vil tilføre 10.000 kr til min virksomhed B?

C: Opfølgende, er der forskel på om jeg fra A (enkeltmandsvirksomhed) overfører til B (enkeltmandsvirksomhed) eller C (i/s)?

A: Nej kun EN personlig virksomhed og ET CVR nummer. Det nummer kan deles i flere SE numre (og moms hvis DU kan finde ud af at lave regnskabet til det)

B: Overførsel sker i mellem regning i status mellem sådanne (ligesom når du overfører til dig selv)

C: Ja der er forskel. Til I/S som er andet CVR overfører du først fra din enkeltmands via mellemregning - privat hævet - og så skyder du pengene ind som privat indskud i I/S

Jeg tror du med fordel kan lade en online- økonomiperson fører dig igennem tingene hvis du nødigt vil sidde og tygge i tekster/bøger.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)