Hej alle Jeg har sammen med min partner en (endnu) lille virksomhed (I/S som virksomhedsform), der driver en netbutik. Vi har endnu ikke haft de samme muligheder for at investere i varelager, hvorfor jeg på nuværende tidspunkt har skudt ca 60.000 ind, og min partner 20.000. Min partner har som hovedbeskæftigelse et ApS (som han nu driver og ejer alene). Forretningen går godt, men sortimentets størrelse er afgørende i vores branche, og vi vil derfor gerne udvide kapitalen med det vi nu kan. Min partner har midler i sit ApS og er villig til at skyde kr. 40.000 ind i selskabet (eller det, der kræves for at opnå den nødvendige kapital på 125.000). NB: Jeg selv driver et personligt ejet selskab som ikke er blandet ind i de to øvrige (blot til info, da det muligvis kan spille ind i "regnestykket") Vi har med en revisor drøftet muligheden for at oprette et ApS hvor min partners eget ApS ejer halvdelen. Målet skulle være derigennem at hente de 40.000 over i vort fælles selskab. Ulemperne er som jeg ser det, at dette ville betyde høre udgifter:
Ovennævnte udgifter æder efter min bedste vurdering stort set hele kapitaludvidelsen op i løbet af det første år. Dels ifm. de direkte udgifter til stiftelse af ApS - dels ifm. med de indirekte udgifter til det lovpligtige årsregnskab. Det er min opfattelse at det kan være muligt at finde en billigere revisor, men selv ved en samlet regning på 20.000 er det en ganske dyr kapitaludvidelse. Mit spørgsmål er nu (langt om længe):
Hvis et dyrt ApS er den eneste mulighed fortsætter vi nok blot som I/S til vi privat kan finde den fornødne kapital. Det ville blot trække store veksler på vores tålmodighed, da vi kan se at vores butik kører fint med vækst måned for måned - men skriger på kapitaludvidelse. På forhånd mange tak for hjælpen Thomas |
Det er meget høje udgifter du nævner i forbindelse med siftelsen af et fælles ApS.
De 10.000 som der koster hos hans revisor har så vidt jeg kan se ikke noget med dig at gøre.
5000 kroner for et ApS er også for meget. Nogle af landets bedste erhvervsadvokater laver det for 1500-2000 kroner.
Prisen på årsregnskab er svær at vurderer uden at kende jeres forretning og billags mængde.
Men et lille regnskab hos en god revisor vil typisk koste mellem 8-15.000. så også her lyder det til at være lidt i overkanten.
I kan nu og her som sagt lave selskabet for kun små 2000. og så køre med et 18 måneders regnskabsår første gang.