Jeg har lige et spørgsmål omkring ny virksomhed. Jeg har min webudviklingsvirksomhed med CVR-nummer og jeg vil nu gerne oprette en ny virksomhed da jeg gerne vil starte en webshop. Kan jeg oprette en ny virksomhed under mit CVR-nummer som kører helt som sin egen virksomhed? Og kan jeg på et tidspunkt flytte den nye virksomheds aktiviteter over i et IVS eller et ApS, uden at det rører min udviklingsvirksomhed? |
I princip er der jo ikke noget galt i at lave IVS fra start - ud over der er lidt ekstra omkostinger ved driften (ex lovpligtig arbejdsskadeforsikring og måske lidt dyrere erhvervskonto i bank + regnskabshjælp/selskabsselvangivelse formentlig) Se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html for at se forskelle
Du kan ikke have flere personlige enkeltmands (CVR) men du kan dele din nuværende i to SE med hver sin moms, som virker som to virksomheder - med ET regnskab. Her skal du bruge et regnskabsprogram du kan have afdelingsregnskab i som minimum.
Du kan ikke bare flytte noget ind i IVS - det kan kun sælges ind som aktiver - men du kan evt omdanne til ApS - mod en ganske høj pris for revisor erklæring
Du kan jo formentlig også drive begge brancher i samme CVR hvis du kan holde dem især via afdelingsregnskaber
vh John Hannover