Her på denne dag hvor mange måske har påskeferie, håber jeg, at dette indlæg kan give en masse feedback. På forhånd tak for at du vil læse dette indlæg. Jeg er studerende på Statskundskab på 4. Semester på Københavns Universitet; jeg har en kæmpe iværksætterlyst og så har jeg brug for din hjælp til at hjælpe mig med at undersøge følgende spørgsmål: Hvad kan en statskundskabsstuderende bidrage med i primært små og mellemstore virksomheder? I det følgende vil jeg forklare, hvorfor jeg har skrevet dette indlæg, og hvad jeg som statskundskabsstuderende mener, jeg kan bidrage med. Når du (forhåbentligt) har læst indlægget, ønsker jeg at få enhver feedback og input på spørgsmålet – alle kommentarer er velkomne. Hvorfor har jeg skrevet dette indlæg? Jeg studerer som sagt Statskundskab på 4. Semester på Københavns Universitet. Det er et meget interessant studie, som jeg er rigtig glad for. Som min overskrift lægger an til, har jeg en stor interesse i at kigge på hvilken værdi, jeg muligvis kan bidrage med. Jeg har altid haft en interesse og lyst til at starte mig eget. Min interesse og viden fra mit studie kan måske forenes med mit ønske om at starte min egen virksomhed. Det er netop dét, jeg gerne vil søge at afdække med dette indlæg. Og det er her, du kommer ind i billedet. Du kan måske hjælpe med at besvare, om mit umiddelbare bidrag efterspørges af dig og din virksomhed. Hvad kan jeg bidrage med? Idet jeg altid har været meget draget af iværksætteri og innovation, har jeg en stor interesse i, hvordan virksomheder som en helt central aktør kan være med til at innovere samfundet, som de er en del af. Virksomheder påvirker både positivt og negativt det samfund, de er en del af. LEGO bidrager fx positivt til at stimulere børns indlæring og udvikling gennem leg, hvilket helt klart er et positivt bidrag til det samfund, som de er en del af. Omvendt kan man sige, at LEGO-klodserne har en negativ påvirkning på samfundet omkring sig, idet de er produceret (indtil videre) af bl.a. olie, hvilket LEGO har indset og derfor har iværksat initiativer til at producere klodser på en ny og mere bæredygtig måde. Min hypotese er, at næsten alle virksomheder i alle størrelser påvirker samfundet positivt og negativt på hver sin måde. Således begynder vi nu at nå ind til sagens kerne. Hvis vi godtager denne præmis, hvordan kan man så formå at øge de positive effekter og begrænse de negative effekter? Det kan CSR (Corporate Social Responsability) være med til at besvare. Ved at benytte nogle CSR-strategier, kan en virksomhed således formå at øge de positive effekter fra dets virke og begrænse de negative. Og det er her min uddannelse kommer ind i billedet. Mange af disse CSR-strategier bygger på en lang række standarder/krav, som bliver stillet af en masse forskellige internationale organisationer. Hvis man som virksomhed ønsker en mere bæredygtig tilgang til sin virksomhed, må man derfor opstille og gennemføre en række policies (da.: politikker, formuleringer, hensigtserklæringer, målsætninger), der sikrer, at man lever op til de stillede krav fra disse internationale organisationer. At formulere, forstå, implementere og forklare hvilke policies, der gør sig gældende i en given kontekst er især noget, man på statskundskab benytter. Således er mit håb, at jeg kan forene min interesse i mit studie og virksomheders spændende innovative tiltag ved at hjælpe virksomhederne med at kommunikere og gennemføre policies, som omhandler en bæredygtig stillingstagen til virksomhedens aktiviteter. Men det hele kommer ned på ét bræt. For hvordan ser du på dette? Ser du en mulighed eller lyst til at gennemføre bæredygtige policies i din virksomhed? Alle skal være mere end velkommen til at tage del i debatten – hvad end du har din egen lille nyopstartede enkeltmandsvirksomhed, eller du er del af et større selskab med mange ansatte. --- Naturligvis har jeg fuld forståelse for, hvis der er forhold i din virksomhed, som du ikke vil afsløre. Hvis du gerne vil diskutere essensen af dette indlæg videre, men ikke ønsker at gøre det offentligt tilgængeligt, kan du skrive en privat besked til mig, hvor jeg naturligvis også vil være til rådighed for en videre diskussion. Dine beretninger, kommentarer eller andre dele vil naturligvis ikke blive videregivet på dette forum eller andre steder. God påske til jer alle. |
MortenKristensen1992:Omvendt kan man sige, at LEGO-klodserne har en negativ påvirkning på samfundet omkring sig, idet de er produceret (indtil videre) af bl.a. olie,
Hvordan kommer du frem til at bare fordi en bare er lavet af olie så påvirker den negativt ?? Logoklodsen bidrager jo til flere ting, først er den legoklods, så bliver den enden til genbrugsplast som forarbejdes på ny, eller den bliver brændt og derved afgiver energi som bliver til fjernvarme!