Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltvirksomhed – Skilsmisse, hvad så?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker mange gange for jeres svar.

Vi har ikke specielt travlt med at få trykket på selve skilsmisse-knappen.

Og det er fint nok med at jeg skal have oprettet mit eget CVR-nr. Men går så ud fra at mange af vores aftaler med fx Nets/Teller skal ændres, eller skal de opsiges og så indgås på ny? her tænker jeg selvfølgelig på de omkostninger der evt. må være i den forbindelse.

"Dette kan ske uden skattemæssige konsekvenser for din kone"

Hvis vi siger at der er et varelager med en værdi på 20.000 og kontantbeholdning (driftskonto i banken) på 30.000 kr.

Hvad vil det så i grove træk betyde?

Vi vil meget gerne at der er så få økonomiske omkostninger for konen og mig som muligt. Og hvis muligt gerne lade firmaet klare de omkostninger der må komme i denne forbindelse.

Vil der i sidste ende være store økonomiske udgifter forbundet med denne overdragelse? Bla. skattemæssigt?

Er der noget tidspunkt på året hvor denne overdragelse er bedst? Tænker mht. regnskab osv?

Vi har aldrig gjort brug af en revisor, men vil absolut gøre det nu her. Skal det være et af de der store dyre selskab på de dyre adresse, eller vil alle revisorer kunne klare denne sag?

Kan i evt. anbefale en i Odense?

Endnu engang tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:07

LeifHansen:

Er der noget tidspunkt på året hvor denne overdragelse er bedst? Tænker mht. regnskab osv?

Vi har aldrig gjort brug af en revisor, men vil absolut gøre det nu her. Skal det være et af de der store dyre selskab på de dyre adresse, eller vil alle revisorer kunne klare denne sag?

Til første del er jeg usikker - Var det virksomhedsomdannelse ville det være inden 30/6 - jeg ved ikke om det er samme for succesion i personlig virksomhed mellem ægtefæller - men det er nok ikke et problem her i alle fald

En hver god - ægte revisor (registreret/godkendt) - skal sagtens kunne klare dette

LeifHansen:

"Dette kan ske uden skattemæssige konsekvenser for din kone"

Hvis vi siger at der er et varelager med en værdi på 20.000 og kontantbeholdning (driftskonto i banken) på 30.000 kr.

Hvad vil det så i grove træk betyde?

De tal siger ikke i sig selv så meget - det som skattemæssigt føres videre er evt overværdi i aktiver og goodwill der ikke udløses, men først udløses når du som ny - engang lukker eller omdanner til selskab. Der laves helt normalt regnskab hvad evt overskud angår og det beskattes for 2015 - og du skatter for 2016 helt som din kone ellers ville
Det er blot det, at der ikke sker beskatning af evt overværdi af aktiver og goodwill som der er tale om. Husk at varelager-  helt som kontanter - ikke er en udgift i virksomheden men at værdien skal indgå i resultatet

LeifHansen:
går så ud fra at mange af vores aftaler med fx Nets/Teller skal ændres, eller skal de opsiges og så indgås på ny? her tænker jeg selvfølgelig på de omkostninger der evt. må være i den forbindelse.
ja korrekt - alle aftaler skal opsiges i gamle og oprettes i nye (eller formelt overføres) 

Husk også, at checke/være sikker på - at du ikke kan få bøvl med dit faste arbejde, for at drive virksomhed ved siden af, og husk at det vil have indflydelse hvis du havner i en dagpenge situation. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:21
Side 2 ud af 2 (13 indlæg)