Hej, Min kæreste er ved at oprette et IVS: Hun er den eneste anpartshaver, bestyrelsesmedlem og ingen øvrige ansatte. Hun ønsker at indsætte 10.000kr i selskabskapital som opstart. Derefter ønsker vi gradvist at foretage kapitalforhøjelser eftersom økonomien tillader det. Men vi vil gerne have afklaret om der gebyrer mv. forbundet ved en kapitalforhøjelse. Vi kan forstå at det er en ret omstændig proces. Og er der stadigvæk en omstændig proces, når man er alene i virksomheden? |
nej ikke voldsom - men hvorfor - Hvis virksomheden tjener penge - og ikke alt hæves som løn, så skal 25% af overskud spares op indtil der er 50.000 kr bundet - Godt ændrer det ikke ved de 10.000 i princippet - da det stadigt vil være anpartskapitalen, men værdien vil jo være 50.000 kr så- Jeg tror derfor du skal forklare hvorfor hun vil lave kapitalforhøjelser som jo er et arbejde og som I måske må betale for hjælp til, og ikke bare spare op i virksomheden af overskuddet
Må jeg vove at anbefale min bog om IVS som siger en masse om de pligter og muligheder mange overser - med stiftelse- huskelister - skat moms og meget andet https://www.saxo.com/dk/ivs-ivaerksaetterselskab_pdf_9788740430066
vh John Hannover