Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS - Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har søgt og søgt, men fandt intet.

Jeg har et enkeltmandsvirksomhed og sammen med nogle andre et ApS. Kan jeg med midler fra enkeltmandsvirksomheden indskyde min andel af de krævede 125.000 ind i ApS''et fra min enkeltmandsvirksomhed?

Det skal siges jeg lukker ikke min enkeltmandsvirksomhed. Men min enkeltmandsvirksomhed kan vel godt eje en del af et ApS og derfor indskyde penge deri?
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 13:33

Du kan godt skyde aktiver fra din enkeltmandsvirksomhed ind i ApS''et, du skal blot have dem værdiansat af en uvildig revisor. Du skal dog være opmærksom på, at en sådan transaktion vil udløse en beskatning.

Din enkeltmandsvirksomhed kan som sådan ikke eje anparter i ApS''et, men det kan du selv (det er mere eller mindre to sider af samme sag).
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:40
Skal din enkeltmandsvirksomhed drives via Aps''et fremover ? I såfald kan du indskyde din andel som skitseret af Mathias. Det kan afhængigt af situationen, muligvis ske skattefrit som en såkaldte skattefri virksomhedsomdannelse. Ud fra det du skriver kan det nok ikke lade sig gøre men umiddelbart lyder det heller ikke som om der fremkommer nogen nævneværdig avanceskat ved en overdragelse af virksomheden.

Med hensyn til spørgsmålet om din enkeltmandsvirksomhed kan erhverve anparterne og dermed eje en del af selskabet. Mathias har svaret på selve spørgsmålet, men det giver anledning til at bemærke at du helt sikkert bør have en revisor eller anden rådgiver ved din side inden du kaster dig ud i det eller andet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 15. Feb 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:14

Hej Bluee,

Du kan sagtens indskyde penge, som hidrører fra din enkeltmandsvirksomhed (jeg forstår dit spørgsmål således, at det er kontanter og ikke andre typer antiver, du ønsker at indskyde i ApS''et).

I forbindelse med tegning af anparter i et ApS, er der forskellige skatteregler, du skal være opmærksom på. Afhængigt at ApS''ets størrelse og dermed værdien af dine anparter, kan det være en fordel for dig først at omdanne din enkeltmandsvirksomhed til en ApS, hvorefter det nye ApS indskyder (tegner) anparter i det "gamle" ApS.

Ved at anvende denne model vil du kunne modtage udbytter uden at skulle betale så meget udbytteskat. Desuden vil du i tilfælde af et salg af det "gamle" ApS - når du har ejet anparterne i tre år - kunne undgå at skulle betale skat af gevinsten (skatteprocenten vil være 0%).

Men der er flere forskellige forhold, der har en indflydelse på, om ovenstående model er den rigtige for dig.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 01:45
Bluee kan ikke modtage udbytter fra selskabet uden at betale almindelig udbytteskat 28%/43%. Derimod kan det selskab (det nye ApS) som måtte eje anparterne oppebære udbytte uden at skulle betale så meget i udbytteskat - faktisk 0% hvis ejerandelen er min. 20% - men hvis udbytterne skal videreudloddes til Bluee får han lov at betale almindelige udbytteskat 28%/43% af udbytterne.

Jeg forstår godt hvad du mener men jeg er ikke sikker på at Bluee forstår det på samme måde. Han vil tage det som udtryk for at han personligt kan få udbyttet ud til en lavere beskatning, og det er ikke korrekt. På samme måde vil han få forståelsen af at han kan sælge anparterne skattefrit efter 3 år.
Det er hans selskab der kan sælge anparterne skattefrit, og der er alene tale om en skatteudskydelse. Skatten udløses når/hvis Bluee likviderer selskabet eller sælger anparterne i dette.

En omdannelse af den bestående enkeltmandsvirksomhed kræver iøvrigt at nettoværdien efter fradrag af udskudte skatter udgør minimum 125.000 kr. 

Tilmeldt 15. Feb 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:54

Bent, jeg er enig i dine bemærkninger. I tilfælde af en løsning med to ApS''er oven på hinanden, vil det naturligvis være det øverste ApS, der kan modtage skattefrie udbytter og sælge anparter i det nederste ApS skattefrik - ikke Bluee personligt.

MEN denne form for skatteudskydelse er vel nok den mest almindelige form for skattetænkning blandt danske virksomhedsejere. Og det er ikke uden god grund. Princippet om at udskyde sine skattebetalinger mest muligt, er jo fordelagtigt.

Husk at der ikke er lommer i ligklæder :-)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 02:01
Enig. Forudsat at virksomheden kan bære det. Hvis driften af de to virksomheder (hans enkeltmandsvirksomhed og selskabets virksomhed) er underskudsgivende er det ikke specielt smart at have dem i selskabsform. I hvertfald ikke hvis han har lønindkomst eller anden personlig indkomst som et personligt virksomhedsunderskud kan modregnes i.

Men ser vi bort fra det så gik mit indlæg nu mest på det forståelsesmæssige.  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)