Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat som rejsende freelancer i udlandet

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg har læst igennem en masse indlæg her og har læst på Skats hjemmeside men kan ikke finde svar på mit spørgsmål så jeg håber at i kloge hoveder her kan hjælpe mig. :)

Jeg arbejder som freelancer for en udenlandsk virksomhed. Mit arbejde udføres online og jeg kan således arbejde fra hvor som helst i verden. Jeg planlægger at rejse jorden rundt i over 6 måneder mens jeg stadig arbejder freelance men jeg kan ikke helt finde ud af hvor jeg står rent skattemæssigt. Jeg har ingen fast bolig i Danmark og vil heller ikke komme til at udføre noget arbejde i Danmark men da jeg vil rejse verden rundt mens jeg arbejder vil jeg jo heller ikke være skattepligtig i noget andet land i den periode.

Så vidt jeg kan se vil jeg jo opfylde både 6 måneders reglen og 42 dages reglen og vil som sagt hverken have fast bolig eller arbejde i Danmark. Betyder det at jeg ikke er skattepligtig i Danmark selvom jeg jo heller ikke vil komme til at betale skat i noget andet land eller hvad er reglerne? 

På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du læser skattelovene som fanden læser biblen, du bliver ikke skattepligtig 6 mdr efter ankomst til et land, du er skattepligtig fra den dag du sætter foden i landet og din indtægt fra pågældende land beskattes i pågældende land fra dag 1.

Du slipper først din danske skattepligt efter 6 mdrs ophold udenfor landets grænser, heraf undtaget indtægt fra danske ejendomme, aktier, bankindestående eller hvad du end måtte have.

Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er da godt klar over at man ikke først betaler skal efter 6 måneder. Men er 6 måneders reglen ikke at hvis jeg opholder mig uden for DK i mindst 6 måneder og ikke besøger i DK i over 42 dage i den period så betaler man ikke skat for de 6 måneder? Eller er jeg helt galt på den?

Du siger at man er skattepligtig efter dag 1 i et andet land men der er jo ingen der betaler skat hvis de er på ferie i et andet land og samtidigt arbejder lidt. Hvis jeg rejser jorden rundt og besøger måske 10-20 lande så kan jeg jo ikke registrere mig selv som skattebetaler i hvert land og betale lokal skat for de par uger jeg er der.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

De 6 mdr. vedr din skat til DK, du skal selvfølgelig betale skat i det land du besøger og hvor du arbejder og det er fra dag 1.

Jeg kender ikke alle lande i verden, men i EU gælder at du må ikke arbejde, medmindre du registrere dig i pågældende land. Du har lov at arbejde som følge af EU regler, men ikke uden at være registreret og selvfølgelig betale skat til pågældende land.

Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ikke realistisk at registrere sig og betale skat hvis man er i et land i 1-2 uger, og selv om jeg vil være fysisk i det land arbejder jeg jo ikke for et lokalt firma eller udfører reelt noget arbejde i det land ud over at jeg er der med min laptop. Jeg kommer ikke til at rejse i EU men nok mest i Asien, jeg tror nok at skattemyndighederne i de fleste lande ville grine af dig hvis jeg ringede og sagde at jeg besøger landet i en uge og gerne vil betale skat fordi at jeg kommer til at arbejde lidt fra mit hotelværelse mens jeg er der.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

bkonig:

De 6 mdr. vedr din skat til DK, du skal selvfølgelig betale skat i det land du besøger og hvor du arbejder og det er fra dag 1.

Jeg kender ikke alle lande i verden, men i EU gælder at du må ikke arbejde, medmindre du registrere dig i pågældende land. Du har lov at arbejde som følge af EU regler, men ikke uden at være registreret og selvfølgelig betale skat til pågældende land.

som jo gælder ret almindeligt men dertil kommer jo, at man helt overordnet meget sjældent overhovedet MÅ arbejde i lande uden for EU - Det kræver jo dels oftest arbejdsvisum modsat turist OG - arbejdstilladelse, så man kan ikke bare rejse rundt og arbejde online og ikke registrere sig - heller ikke selv om man kalder sig freelance og arbejder i det land mod nogen i helt andre lande. Du vil givet skulle registrere dig med det samme i landet som en der skal arbejde som selvstændig i det land - uanset hvem du sælger til

Dertil kommer så også de som betaler for freelance jo helt generelt vil skulle sikre sig fradraget - ofte ved at indtaste personens fulde navn, adresse og fødselsdato/år i deres lokale systemer + man skal jo også ha betalt - en netbank som fungerer - hvad man MÅSKE kan have i DK men jeg tror det er op ad bakke at have en erhvervskonto netbank som krævet uden CVR - og bare lade erhvervstransaktioner gå ind på en personlig konto vil også skabe problemer.

Det er ikke et projekt du skal løfte hvis det er en forudsætning du kan holde dig under en skatte radar - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John og jeg er temmelig sikker på du har ret, husker de gange jeg har været i USA og Kina, hvor man specifikt angiver på visum ansøgning at man skal overvåge/rådgive og deltage i møder, men ikke arbejde.

Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, så det vil sige at hvis du er på ferie i udlandet og lige skal logge på din computer et par gange for at ordne et problem på kontoret derhjemme så er du i landet ulovligt da du teknisk set arbejder? :) Jeg ved at mange bloggere osv rejser verden rundt mens de arbejder og gør det åbenlyst og jeg er ret sikker på at de ikke har arbejdstilladelse fra alle de lande de besøger. Jeg forstår godt at der er regler men der er jo også sund fornuft.

Nå men lad det ligge. Jeg forsøger skam ikke at holde mig under en skatte radar, jeg betaler i øjeblikket skat i DK som honorarmodtager og pengene går ind på min Danske bankkonto fra virksomheden i udlandet og det vil de fortsætte med at gøre uanset hvor jeg er i verden. Men bare fordi at jeg får penge på min danske konto betyder det vel ikke at jeg er skattepligtig i DK hvis jeg ikke er i landet? 

Hvis jeg nu rejser og arbejder lidt mens jeg rejser og er væk i 6 mdr osv. Vil jeg så skulle bevise overfor Skat at jeg har betalt skat i udlandet hvis jeg har være i Asien f.eks. eller skal jeg bare kunne bevise at jeg har været ude af landet i mindst 6 måneder og ikke har haft bopæl i DK osv?

Tak for jeres hjælp!

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Nysgerrigdk:

Nå men lad det ligge. Jeg forsøger skam ikke at holde mig under en skatte radar, jeg betaler i øjeblikket skat i DK som honorarmodtager og pengene går ind på min Danske bankkonto fra virksomheden i udlandet og det vil de fortsætte med at gøre uanset hvor jeg er i verden. Men bare fordi at jeg får penge på min danske konto betyder det vel ikke at jeg er skattepligtig i DK hvis jeg ikke er i landet? 

Hvis jeg nu rejser og arbejder lidt mens jeg rejser og er væk i 6 mdr osv. Vil jeg så skulle bevise overfor Skat at jeg har betalt skat i udlandet hvis jeg har være i Asien f.eks. eller skal jeg bare kunne bevise at jeg har været ude af landet i mindst 6 måneder og ikke har haft bopæl i DK osv?

Jamen proceduren er noget i retning af at du afmelder dig som skattepligtig I DK - dvs at du så heller ikke er dækket af sygesikring. 

Mener at de i samme anledning beder om bevis for hvor du flytter hen og spørg til hvor du så er skattepligtig. 

Du kan ikke modtage honorar på en dansk bankkonto og ikke betale dansk skat - uanset hvilken skum tilgang du sætter op. 

Tror ikke der findes nogle 100% lovlig måde at undgå skatte betalingen på - det er altid kun de lyssky lande hvor der sættes skuffeselskaber op med en række strå mænd etc. Men jeg kender slet ikke detaljer på hvordan det fungere i denne tidsalder. Ved der er blevet strammet rigtigt meget op på alt det. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nysgerrigdk:

Hej John, så det vil sige at hvis du er på ferie i udlandet og lige skal logge på din computer et par gange for at ordne et problem på kontoret derhjemme så er du i landet ulovligt da du teknisk set arbejder? :) Jeg ved at mange bloggere osv rejser verden rundt mens de arbejder og gør det åbenlyst og jeg er ret sikker på at de ikke har arbejdstilladelse fra alle de lande de besøger. Jeg forstår godt at der er regler men der er jo også sund fornuft.

Nå men lad det ligge. Jeg forsøger skam ikke at holde mig under en skatte radar, jeg betaler i øjeblikket skat i DK som honorarmodtager og pengene går ind på min Danske bankkonto fra virksomheden i udlandet og det vil de fortsætte med at gøre uanset hvor jeg er i verden. Men bare fordi at jeg får penge på min danske konto betyder det vel ikke at jeg er skattepligtig i DK hvis jeg ikke er i landet? 

Hvis jeg nu rejser og arbejder lidt mens jeg rejser og er væk i 6 mdr osv. Vil jeg så skulle bevise overfor Skat at jeg har betalt skat i udlandet hvis jeg har være i Asien f.eks. eller skal jeg bare kunne bevise at jeg har været ude af landet i mindst 6 måneder og ikke har haft bopæl i DK osv?

nej som udgangspunkt tror jeg som ikke du skal bevise noget for skat - men jo - også trods sund fornuft -  så er de fleste ikke EU lande gange hys med hvordan man forsørger sig og tjener penge og at man ikke udfører arbejde i landet. Hvad der rent praktisk er muligt skal jeg ikke afgøre  - jeg tror som sagt ikke ret mange normal kunder ville bruge en freelance uden en kendt fast adresse - alene for at de ellers kunne risikere selv at få bøvl med fradrag for udgiften - bevise til hvem det var betalt er jo krav i alle lande normalt, ellers kunne de jo har sendt penge til en kær søster i et fjernt land, og trukket pengene fra som udgift.

Mit gæt med bloggerne er at de formentlig i hovedsagen ikke er borte så længe som 6 mdr - eller bor længere tid i de enkelte lande hvor de så er skattepligtige  (og om de så snyder for skatten der aner jeg ikke) Jeg tror som nævnt også du vil få svært ved at opretholde en dansk (eller hvilket som helst andet land) bankkonto uden en fast adresse - som så vil være den du er skattepligtigtig ud fra

vh  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)