Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forstår ikke Negativ egenkapital

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Regnskabsforståelse er ikke min stærke side. 
Kigger pt. på proff.dk på forskellige virksomheder indenfor en branche jeg har interesse i, for at se hvordan de potentielle konkurrenter klarer sig.

Jeg har fundet et eksempel på en virksomhed der i fem år har haft en negativ egenkapital.
Hvordan kan det lade sig gøre uden at gå konkurs?
De har haft et meget flot bruttoresultat de sidste fem år, men fire af de sidste fem år er endt med et lille minus på årsresultatet efter skat.

Derudover forstår jeg ikke hvad balance dækker over i dette sammenhæng.  Den har været positiv i samme femårs periode.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaminski:

Regnskabsforståelse er ikke min stærke side. 
Kigger pt. på proff.dk på forskellige virksomheder indenfor en branche jeg har interesse i, for at se hvordan de potentielle konkurrenter klarer sig.

Jeg har fundet et eksempel på en virksomhed der i fem år har haft en negativ egenkapital.
Hvordan kan det lade sig gøre uden at gå konkurs?
De har haft et meget flot bruttoresultat de sidste fem år, men fire af de sidste fem år er endt med et lille minus på årsresultatet efter skat.

Derudover forstår jeg ikke hvad balance dækker over i dette sammenhæng.  Den har været positiv i samme femårs periode.

Andre må rette mig hvis jeg tager fejl, men du kan godt have en negativ egenkapital hvis du har lånt pengene i banken. Balancen siger noget om hvorvidt du tjener eller taber penge. Så længe du har positiv balance, så burde din egenkapital stille og roligt blive bedre.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det meget korte enkle svar er at man jo sagtens kan have negativ egenkapital hvis man financierer den med f.eks. lån. En anden sag er så, at ejerne skal afholde generalforsamlinger og vedtage hvad de skal gøre ved problemet og se en løsning, men det er ikke noget der føres større kontrol med. Der hvor det kan give problem er hvis kreditorer ved en senere konkurs kan vise, at ejerne forsatte driften ud over det punkt hvor de klart burde vide, at de ikke kunne betale alle - for så kan de få hæftelsesgennembrud og personlig gæld

Jeg tror ikke jeg er med på positiv balance - balance skal jo gerne netop være 0 - passiver og aktiver samme tal

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Negativ egenkapital betyder Man skylder mere væk end man ejer.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kah:
Negativ egenkapital betyder Man skylder mere væk end man ejer.

Ganske enkelt noget vrøvl! Så enkelt kan det ikke beskrives! 

Hvis en virksomhed har større kortfristet gæld end den har anlægsaktiver, så skylder virksomheden mere end den ejer. En virksomhed kan dog omvendt sagtens være likvid, selv om der er negativ egenkapital.

Man skal nærmere sige, at egenkapitalen er et udtryk for, at virksomheden "investerer" mere end den tjener! 

Egenkapitalen er en slags reserve og diffenerer hvor meget virksomheden selv finansierer i forhold til fremmedfinansiering. 

Fremmedkapital, som gæld, er med til at trække egenkapitalen i minus, men hvis virksomheden investerer fremmedkapitalen i anlægsaktiver, kan denne sagtens være likvid.

Det er dog aldrig sundt for en virksomhed at være mere fremmefinansieret frem for egenkapitalsfinansieret. Herunder fordi mange (gerne servicevirksomheder) ikke investerer direkte i anlæg og derved opnår en negativ likviditetsgrad. (Insolvens)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvad klager du over, du giver mig jo ret i det du skriver.Smile

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Kah,

Læser vi i samme tråd??? Jeg giver dig absolut ikke ret???

Det du skriver er noget vrøvl! Herunder kan en virksomhed godt have positiv egenkapital og samtidigt have mere gæld end aktiver!

Så du kan IKKE måle en virksomheds solvens alene på egenkapitalen!

God søndag

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Aktiver = passiver

Hvis egenkapitalen er positiv hvordan kan der så være mere gæld end der er aktiver i en virksomhed?

:D

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Come on, altså!

Når kortfristede gældsforpligtigelser overgår omsætningsaktiverne er en virksomhed insolvent.

Også selvom egenkapitalen er i plus.

Det er simpel analyse. Og så kan der vist ikke koges mere suppe på den.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)