Det korte svar er, at ejer ikke må tage penge ud af ApS som noget som helst andet end løn eller udbytte (efter udbytte reglerne) med samtidigt indberetning til skat
Det lidt længere er, at:
Til medarbejder kan der sikkert bruges acontoløn, men da løn jo skal skatteindberettes, så bør man reelt set samtidigt indberette den løn man så giver frem for at trække en skattekredit.
Man kan også vælge at give medarbejderen 4 mdr´s løn forud - med den risiko at medarbejderen derefter "forsvinder" og aflyse den faste løn i de 4 mdr - bare man aftaler det klart - MEN, hvis medarbejderen ikke kan klare de 4 mdr - så er det jo som at tisse i bukserne for at holde varmen
Tilbage kan stå, om selskabet må låne penge ud til medarbejderen. Hvis det er ren 3. person (medarbejderen er ikke søn eller hustru e.l.) så er der vel ikke lovmæssigt noget i vejen.
Der kan mangle noget om det i vedtægterne (da selskabet vel ikke er stiftet for at yde lån- men det er ikke stort problem for sådan enkelt lån vil jeg mene)
Laves der et egentligt lånebrev, hvor medarbejderen låner f.eks 20.000 kr og der aftales en rente som er markedsrente - og tilbagebetaling skal ske på anfordring (kort varsel) eller per en dato - så kan JEG ikke se noget juridisk problem
Det med renten er, for at skat ikke kan mene, at rentefriheden er et løntilskud rent faktisk - uden skat.
Jeg mener man så skal forsætte den alm løn løbende.
Det er gennemgået tidl her på Amino hvor bla. gode gamle "Peter Revisor) og Bent Zimmermann (skattekonsulent og bestemt vidende - svarer) http://www.amino.dk/forums/t/9669.aspx
vh John Hannover