Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms af porto

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 16. Feb 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lige startet en virksomhed, som sælger bøger på nettet. Bøgerne koster 159 kr. stk. og  forsendelse og porto udgør 25 kr, altså ialt 184 kr.
Når jeg skal afregne moms, skal jeg så betale moms af 184 kr., eller skal jeg trække de 17 kr. fra, som det reelt koster i porto, således at jeg betaler moms af 167 kr?

Håber på snarligt svar.

Med venlig hilsen

Christine

Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 16:21
Min gamle lærdom er at hvis du ikke tjener noget på portoen så skal der ikke moms på den, men tjener du noget så er det administration fra din side og dermed en ydelse som der er moms på.

Så enten skal der være moms af det hele, hvis du bruger 25 kr. i porto eller kun af bogens pris hvis du beregner de 17 kr.

Mvh, Lars Brink

Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 17:09

Hej Lars & alle andre Amino''er...

Vil det sige hvis jeg giver GRATIS forsendelse til mine kunder, også vender det om og kalder det "administrationsgebyr" på f.eks. de 25kr. som bliver nævnt i eksemplet, så skal jeg betale moms, eller hvordan?!

Christoffer
Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Skrevet kl. 17:19
Jeg mener også der er forskel på om det er brev-porto eller pakke-porto så ovenstående gælder kun ved ''frimærker''.

Christoffer: Har du et administrationsgebyr er det en ydelse du sælger til dine kunder ligesom alt muligt andet så der skal moms på. At du giver gratis forsendelse har ikke noget med det at gøre.

Mvh, Lars Brink

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 17:20

Men vil det så påvirke mit regnskab godt eller skidt? :) sikkert et mærkeligt spørgsmål, men ja :p

Ik så meget inde i det ;)

Christoffer
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 17:28
Dato: 2/16/2006 5:20:02 PM Forfatter: ripNroll

Men vil det så påvirke mit regnskab godt eller skidt? :) sikkert et mærkeligt spørgsmål, men ja :p

Ik så meget inde i det ;)
Christoffer

Det vil ikke påvirke dit regnskab - hvis portoen havde været momspligtig, ville du jo få refunderet den pålagte moms.
Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 08:49

I den shop som jeg til dagligt driver så har jeg opdelt ydelsen i porto og ekspedition således:

Porto (momsfri)                        13,00 kr.
Ekspedition (momspligtig)        12,50 kr.

Derved belaster jeg ikke kunderne med moms af porto og kan i stedet inkassere dette til mig selv
Beløbet passede dog bedre sidste år da portoen var 12,50 og ikke 13,00 for der gav det 25,00 rent.
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:00

Hej Christina

det er meget simpelt, du må ikke pålægge moms på porto ved salg til private, uanset om det er pakke eller brev
Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Skrevet kl. 15:26
Det er vist ikke lige til. Jeg tror vi skal have en som kan oversætte offentlig sprog til almindeligt dansk på banen her:

[quote]
Portoudgifter

Told- og Skattestyrelsen har efter forhandling med Dansk Postordreforening fastsat nye retningslinjer for postordrevirksomheders anvendelse af udlægsreglerne for portoudgifter.

Retningslinierne trådte i kraft den 1. oktober 2000. Samtidig blev cirkulære F 7003/90 af 28. september 1990 ophævet. Cirkulæret var udstedt på baggrund af Momsnævnets afgørelse i TfS 1990.446.

Postordrevirksomheder kan herefter jf. TfS 2000.700, anvende udlægsreglerne i momslovens § 27, stk. 3, nr. 3 på følgende måde:

Virksomheden kan ved fakturering af forsendelser til kunder anvende et eller flere standardgebyrer til hel eller delvis dækning af virksomhedens udgifter til porto og interne forsendelsesomkostninger. Gebyrer skal anføres særskilt over for kunden uden angivelse af, at gebyret indeholder moms.

Virksomheden er herefter berettiget til under ét at behandle portoudgifter vedrørende sådanne forsendelser som momsfrie udlæg for kunderne, således at den del af de samlede gebyrer, opgjort under ét, der modsvares af portoudgifter under udlægsordningen, ikke indgår i den momspligtige omsætning. Der kræves ikke en opgørelse kunde for kunde. Portoudgifter under udlægsordningen føres på en samlet udlægskonto.

Der foretages i forbindelse med hver momsangivelse en opgørelse over størrelsen af periodens samlede fakturerede gebyrer og afholdte portoudgifter under udlægsordningen. En afholdt portoudgift, hvis størrelse ikke kendes ved periodeudgang, kan overføres til den efterfølgende periode.

I periodens samlede fakturerede gebyrer kan modregnes de gebyrer, som vedrører forsendelser, som virksomheden modtager retur (både gebyrer vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret. Det er en betingelse, at der herved foreligger annullering af handlen.

Virksomheden er berettiget til - i stedet for at opgøre de faktiske gebyrer vedrørende returforsendelser - at anvende skøn over disse udgifters størrelse baseret på virksomhedens gennemsnitlige returprocent. Grundlaget for skønnet skal kunne dokumenteres.

Under udlægsordningen

Følgende portoudgifter kan medtages under udlægsordningen:

* portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, hvor virksomheden har faktureret gebyr,
* portoudgifter, som vedrører afsendelse af delleverancer og efterforsendelser, hvor virksomheden uden at opkræve særskilt gebyr vederlagsfrit eftersender restordre. Det er således en betingelse, at virksomheden tidligere har faktureret gebyr vedrørende ordren, og
* portoudgifter vedrørende modtagelse af returforsendelser (både uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), hvor kunden har betalt gebyr, herunder tilfælde, hvor der er tale om returnering af en restordre, hvor kunden har betalt gebyr for den første udsendelse, men ikke et selvstændigt gebyr for restordren.

Ikke under udlægsordningen

Følgende portoudgifter kan ikke medtages under udlægsordningen:

* portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, der returneres (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret. Virksomheden er berettiget til - i stedet for at opgøre faktiske portoudgifter vedrørende returforsendelser - at anvende et skøn over disse udgifters størrelse baseret på virksomhedens gennemsnitlige returprocenter. Grundlaget for skønnet skal kunne dokumenteres.
* portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, hvor virksomheden tilbyder gratis forsendelse, det vil sige uden at virksomheden fakturerer gebyr,
* portoudgifter, som vedrører modtagelse af returforsendelser (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser

Mvh, Lars Brink

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:49

Her er link til skat.dk vedr. moms på porto. Som det fremgår skal man oprette en seperat post og konto for porto hvis man ikke vil betale moms af porto. Grundlæggende indebærer dette at moms og andre gebyrer skal holdes 100% adskilt også i webshoppen, da man skal betale moms af gebyrer mv. 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=95986&chk=202769#pos

Mvh.

Michael

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)