Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er igsng med at starte en enkelmandsvirksonhed.. en rengørings virksomhed. Men mit spørgsmål er når jeg køber ind til min virksomhed
Skal jeg så havde en faktura til min virksomhed i stedet en "normal" kvittering. Som jeg skal bogfører ud fra. Har bare hørt når man køber ind til ens virksomhed skal ens bogførring opfylde nogle kritir.

Vh
Niklas Christensen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06

Ja overordnet bør du få en normal faktura. Køber du i en butik, kan du godt bruge alm bon så længe alle varer er specificeret og momsen er det altid, men ja - du skal bestemt normalt bede om faktura med dit firmanavn på fra leverandører

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Oct 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:08

Tak.
Jeg har nemlig handlet nogen produkter ind idag.. men fik bare udstedt en normal kvittering. Men frem over en frakturer med firmas navn på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41

ja - i butik får du bon (ved ikke hvad du mener med normal kvittering  du kan jo ikke trække fra ud fra et stykke papir hvor der står betalt 2.000 kr uden varen er med og moms er med og sælger kan ses) - Det skal jo være med alle varer på - beløb - sælger - dato og moms som der er på en bon fra en butik

- men ellers ja - du skal opgive dit CVR og firmanavn til dem du køber fra og få en normal faktura som udgangspunkt

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 23:51

Cookie - John Hannover:
- men ellers ja - du skal opgive dit CVR og firmanavn til dem du køber fra og få en normal faktura som udgangspunkt

Hej kære John. Nu spørger jeg måske dumt - men hvorfor er det en god idé at have CVR-nummer og firmanavn på de kvitteringer/fakturaer man får fra diverse indkøb?

Jeg indkøber iøvrigt ikke særligt mange ting til min lille virksomhed og jeg har hidtil været tilfreds med en almindelig bon/kvittering. Men jeg kommer også til at tænke 'omvendt' - når jeg skriver fakturaer til mine kunder, så har jeg heller ikke nødvendigvis skrevet deres cvr-nummer på (ja, faktsik stiler jeg den oftest blot til firmanavn og 'att:' en reference/kontaktperson).

Er det noget du kan lade dit klare forstands lys skinne over min uvidenhed? Smile

Mvh David

-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:56

davidchristensen:

Hej kære John. Nu spørger jeg måske dumt - men hvorfor er det en god idé at have CVR-nummer og firmanavn på de kvitteringer/fakturaer man får fra diverse indkøb?

Jeg indkøber iøvrigt ikke særligt mange ting til min lille virksomhed og jeg har hidtil været tilfreds med en almindelig bon/kvittering.

det var ikke hans cvr jeg mente - men sælger vil skulle ha CVR og navn på sin kvittering   sælgers CVR-  fik jeg skrevet det uklart så sorry .

At han opgiver sit navn og CVR er bare min standard af hensyn til evt køb i udlandet og ved køb på kredit hvor det har betydning om man køber som personlig virksohed eller selskab (for hæftelse hvis man ender galt).

Først ved større beløb (tror nu faktisk 3000) kan skat kræve ens navn er med på bon/faktura - men om de gør det i praksis tvivler jeg på - uden at være sikker

vh John H

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 00:41

Okay.. Men du skrev lige:

"- men ellers ja - du skal opgive dit CVR og firmanavn til dem du køber fra og få en normal faktura som udgangspunkt"

- så jeg tænkte, at der måske er en særlig grund til at være opmærksom på at få sit eget cvr-nummer på kvitteringer/fakturaer fra andre - og, om der er en særlig god grund til (omvendt) at have kundens cvr-nummer på de kvitteringer/fakturaer man fremsender (udover, at det måske bare er 'god stil' i et regnskab)?

Mvh David

-

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

davidchristensen:
så jeg tænkte, at der måske er en særlig grund til at være opmærksom på at få sit eget cvr-nummer på kvitteringer/fakturaer fra andre - og, om der er en sæ
nej det er der som ikke

Det med at opgive sit cvr og firmanavn inkl. betegnelse (ex IVS, ApS) er som blot for at undgå moms ved import OG fordi hvis man bestiller ting uden at skrive sit navn inkl firmabetegnelse og er et selskab - så kan leverandøren kræve personlig hæftelse af en, da leverandøren måske kan hævde, han ikke anede man var et selskab - så ved kredit køb er det klogt at ha firmanavn inkl. ens selskabsbetegnelser hvis man er selskab, på bestillingen

Derfor - generelt når jeg bestiller - og giver ordre  er der som selskabsloven foreskriver - mit CVR og firmanavn på min skriftlige ordre - 

Det er ikke kravet det skal være med CVR på det jeg får FRA leverandøren (eller mit navn )

Det her handler blot om trådstarter vil vide om han skal ha faktura eller kvittering (som jeg så ikke ved hvad er - kunne være en dags dato med påskrift - Diverse varer 2.000 kr underskrevet Oscar - og det rækker ikke

Trådstarter skal enten ha Faktura med sælgers navn for køb der ikke er i butik - eller bon hvis køb fra butik - med sælgers navn og varene beskrevet og pris og moms (som på en hver normal bon)

vh John H

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 01:32

Tak John for et sædvanligt godt og udført svar! Smile

Så - til trådstarter: Det er helt fint med bare en kvittering på dine indkøb - du skal dog huske at lægge mærke til, at sælgeren har påført (sit) CVR-nummer.

Og hvis du vil være på den sikre side - og hvis du tilstræber en orden og dokumentation i dit regnskab udover det krævede og sædvanlige - så kan du jo spørge, om du kan få en faktura med dit eget navn, adresse og CVR-nummer på. Så tror jeg alting vil være fuldstændigt gjort tydeligt perfekt Smile

Mvh David

-

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 01:43

Niklas94:
Skal jeg så havde en faktura til min virksomhed i stedet en "normal" kvittering. Som jeg skal bogfører ud fra. Har bare hørt når man køber ind til ens virksomhed skal ens bogførring opfylde nogle kritir.

Du behøver ikke en faktura. en Bon med firmaets moms nummer er også nok. Her kan du se reglerne til en faktura = http://www.tax.dk/lv/moms/N_2_3.htm 

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)