Hej med jer Jeg vil gerne have lidt råd omkring hvordan jeg håndterer en situation omkring en kunde; faktisk den første kunde jeg fik som selvstændig udvikler for over et år siden. Sagen er, at vi dengang forhandlede en absurd lavpris på mine timer, da de havde haft issues med leverandører der ikke kunne deres kram tidligere. Aftalen var, at vi efter 3 mdr skulle finde en mere rimelig prisniveau. Når de 3 mdr så var oppe, kom der så mange årsager til at prisen ikke kunne forhøjes. Blandt andet var der bare ikke penge nok, og at hvis jeg skulle have det rimelige belønning, at projektet vil skulle lukkes ned, samt at de ikke mente jeg havde nok forstand på deres forretning til at det kunne betale sig. Når den situation ændrede sig, ville de gerne giv mig en fair timepris. Op til flere gange har jeg været ind og prøve at tale med dem om det, men der er ikke skete noget. For nogle måneder siden, da en af deres andre udviklere holdt op, hyrede de så en jeg kender. Til ca 3 gange min timepris. Manden har væsentligt mindre erfaring end mig selv, både som udvikler generelt, og i firmaets forretning. Så jeg er nået dertil nu, hvor jeg ikke mener jeg skal diskutere min timepris med dem. Jeg mener at jeg skal konstatere prisen, og de må enten tage det, eller lad vær og finde en ny mand som skal sætte sig ind i mit arbejde. Mit problem er at jeg pt ikke har andre faste kunder. Og regningerne skal jo betales. Der er ingen aftale eller kontrakt skrevet mellem os der længere gælder, så jeg er umiddelbart ikke forpligtet til at beholde den nuværende pris. Hvad synes i? Vil det være passende at skrive det i en mail til dem? Hvordan vil i håndtere situationen? |
Gør som du havde gjort, hvis du var fastansat. Find nogen, der vil betale dig, hvad du er værd, og smut fra den her kunde, når du ved, at du har noget bedre.
Held og lykke!