Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der moms på workshop

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ønsker at holde en workshop, der indeholder yogaundervisning og efterfølgende vil der blive serveret lidt mad.

Er der moms på workshop?

Som jeg har forstået det. så er der ikke moms på undervisning og da workshoppen omfatter undervisning i yoga vil jeg mener, der ikke er moms på. Men har jeg ret?

På forhånd tak.

BH Monica

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Sass82:

Hej

Jeg ønsker at holde en workshop, der indeholder yogaundervisning og efterfølgende vil der blive serveret lidt mad.

Er der moms på workshop?

Som jeg har forstået det. så er der ikke moms på undervisning og da workshoppen omfatter undervisning i yoga vil jeg mener, der ikke er moms på. Men har jeg ret?

Der findes ikke noget sort/hvidt svar på dit spørgsmål, da vise forudsætninger kan ændre svaret men jeg prøver alligevel.

 

Først og fremmest er Yoga omfattet af legemsøvelser, hvilke er fritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 3. Dog under forudsætning det ikke karakteriseres som kursusvirksomhed (som er momspligtig).

De kriterier som Skat ligger vægt på i forhold til om det er undervisning (og dermed fritaget for moms) er blandt andet; der er en lærer/instruktør gennem hele timen, der er tale om et egentligt hold og undervisningen er en almen styrkelse af udøverens krop.

Kursusvirksomhed (som er momspligtig) har kriterierne, at de drives med gevinst for øje og prmært er rettet mod virksomheder og institutioner. Også kan det siges at have karakter af konsulentbistand.

 

I forhold til det med bespisning efterfølgende, er spørgsmålet om det er en selvstændig aktivitet i sig selv eller en del af den samlede workshop. Umiddelbart tænker jeg at du skal stille spørgsmålet ud fra deltagernes synspunkt, vil deltagerne omfatte denne bespisning som et mål i sig selv eller er det blot en hyggelig måde at slutte workshoppen?

 

Altså ikke noget lige til svar. Nu kender jeg ikke din virksomhed, så hvem er deltagerne i din workshop? og hvordan kender de til workshoppen?

 

Tilmeldt 8. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Tak for dit svar :-)

Mit firma FORMdigselv er et hobbyfirma, som dog er momsregistreret.

Workshoppen inderholder en yogasession samt lidt til ganen bagefter.

Deltagerne er dem, der nu har lyst til at deltage, når de ser mit opslag :-)

Giver det mening og svarer det på dine spørgsmål?

BH Monica

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke det lyder til almen undervisning så min fornemmelse som stadigt ikke er helt sort hvid er momspligt

også mad kræver mere viden, om det er selvstændig hygge formål eller integreret så den tør je ikke byde på fradragsmæssigt for deltagerne

vh john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg ved ikke helt hvad du mener med almen undervisning?

Maden er en del af arrangementet - at dyrke yoga og få lidt at spise efterfølgende.

Ifølge skat er yogaundervisning uden moms.

BH Monica

Tilmeldt 8. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg ved ikke hvad du mener med almen undervisning?

Maden er en del af arrangementet.

Ifølge skat er der ikke moms på yogaundervisning.

BH Monica

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke sådan at der ikke er skat på yoga som også jesper var inde på. vent på flere svar men jeg tror ikke som du bskriver det, at nogen tør svare med garanti. Evt fat en revisor og hør om denne kan svare ved at tale mere med dig, eller råder til bindende svar, også med mad osv

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det er ikke sådan at der ikke er skat på yoga som også jesper var inde på. vent på flere svar men jeg tror ikke som du bskriver det, at nogen tør svare med garanti. Evt fat en revisor og hør om denne kan svare ved at tale mere med dig, eller råder til bindende svar, også med mad osv

blev jo vrøvl da jeg nu fik skrevet skat Sad - Det er ikke sådan at der aldrig er MOMS på yoga - Alm undervisning i yoga som legemesøvelse er der generelt ikke moms på - men dels lidt forskel om det er til institutioner eller til private og om yoga som legemesøvelse er formål eller om du driver det forretningsmæssigt for helt enkelt at tjene penge - så der for svært at sige her med workshop og kombi med mad og hygge som del af betalingen - Det KAN være uden moms - men også med 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Sep 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak for svar Smile

BH Monica

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Sass82:

Hej Jesper,

Tak for dit svar :-)

Mit firma FORMdigselv er et hobbyfirma, som dog er momsregistreret.

Workshoppen inderholder en yogasession samt lidt til ganen bagefter.

Deltagerne er dem, der nu har lyst til at deltage, når de ser mit opslag :-)

Giver det mening og svarer det på dine spørgsmål?

BH Monica

Hej Monica,

 

Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som kursusvirksomhed, så efter min opfattelse er yoga-undervisningen fritaget. Mest af alt er min begrundelse, at du ikke professionelt henvender dig til virksomheder og institutioner men derimod kører med et opslag og deltagelse er frivillig.

Men som John skriver, og jeg også selv er inde på, så er svaret ikke helt klokkeklart, der er altid et element af tolkning. Min opfattelse er bare, at din virksomhedsbeskrivelse ikke indikerer en kursusvirksomhed, og jeg mener din undervisning er momsfritaget.

 

Angående bespisningen efterfølgende, så skal du stille dig i deltagernes sko og stille spørgsmålet om bespisningen er et mål i sig selv eller deltagerne ville vælge at deltage uanset. Derudover må det ikke udgøre en væsentlig del af arrangementet, men det giver jo lidt sig selv når du har sat dig i deres sted.

Hvis deltagerne er ligeglade med bespisningen og ville have deltaget i undervisningen uanset, så er det min opfattelse at bespisningen er en del af undervisningen og derfor fritaget. 

 

Men følg John's råd og brug en halv time sammen med en revisor så du ikke skal bekymre dig om problemstillingen fremadrettet.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)