Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af stiftelsesomkostninger IVS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 28. Sep 14
Indlæg ialt: 74
Fra  Grumsen Development ApS Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Langt om længe har jeg fået oprettet mit IVS selskab. Jeg bruger Dinero til bogføring.

Men nu er jeg kommet i tvivl, hvordan stiftelsesomkostningerne skal bogføres. Jeg har haft flg. udgifter.

670 kr (Stiftelse af IVS)

799 eksl. moms (Betalte et eksternt selskab for at oprette IVS, Moms mm.)

Nu er spørgsmålet så, hvordan skal dette bogføres? I mit stiftelsesdokument står der følgende:

Stiftelsesomkostningerne afholdes af selskabet og beløber sig til maksimalt 799,00 kr. + moms. 

799 + moms var det jeg betalte for det eksterne selskab stod for oprettelse mm. Hvordan skal dette bogføres i dinero? Og skal jeg bare overføre pengene direkte til mig selv efterflg. (privatkonto) fra min erhvervskonto? Da jeg jo ikke ønsker at udbetale dem som løn, da jeg så skal betale SKAT igen.

De 670 kr som jeg også har betalt, kan jeg trække dem ud fra virksomheden også? Eller er det kun privat man kan betale for det.

Ser frem til at høre fra jer :).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27

Du skal bogføre begge dele som udgift - og din stiftelseskapital skal så være dobbelt så stor som de to omkostninger til sammen for at det skal være lovligt (da den ellers ville være halveret lige fra start, og det er ikke lovligt) Den del går jeg ud fra stiftelsesselskabet har taget højde for

Der er desværre så også en vis skat efter som der IKKE er fradrag i selskabet for stiftelsesomkostningerne. De skal derfor på egen konto, og når året er gået, så skal det samlede beløb ex moms lægges til dit resultat til skat.

Der er fradrag for momsen som en hver anden momsudgift. Du kan derfor være nødt til at ha to forskellige konti, en til stiftelsesomk uden moms (de 670) og en til stiftelsesomk med moms, hvis ikke du kan finde ud af at "undertrykke" momsen eller manuelt bogføre den. Det afgørende er, at de to beløb let kan findes igen og lægges til dit resultat til skat, så du kommer af med selskabsskat af beløbet 

Du bogfører som udgift på nævnte special konti og modpost udlæg ejer (eller hvad den kan hedde i dinero)- og så fra udlæg til firmabank når du overfører til sig selv fra firma bank

Overvej min E-bog om IVS i link, med mange gode råd og huskelister til de som driver nyt IVS - mange overser en del forpligtelser der siden kan give bod - og misser måske også rettigheder

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 28. Sep 14
Indlæg ialt: 74
Fra  Grumsen Development ApS Skrevet kl. 17:48

Hej John.

Mange tak for svar.

Jeg har allerede købt din E-bog om IVS :). Derfor har jeg selvfølgelig stiftet virksomheden med en kapital som er stor nok til at afholde omkostningerne.

Ift. det med at jeg skal bogføre momsen på de forskelllige konti, vil jeg her blot kunne vælge under 'Administrationsomkostninger' - 'Diverse inkl. moms' til de 799 kr + moms. Og igen 'Administrationsomkostninger' - 'Diverse eksl. moms' til stiftelsesgebyret på 670 kr.

Når dette så er gjort, så overføre jeg blot pengene til mig selv igen - Er det korrekt forstået :)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10

jep - ser korrekt ud :) 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)