Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af transportudgifter

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jun 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg benytter min private bil til udbringning af varer til kunder.

Tidligere har jeg ikke bogført noget omkring kørsel, men synes egentlig, at det er på tide at få noget fradrag :)

Jeg ved, at jeg skal føre kørebog og benytte statens takster.

Mit spørgsmål vedrører momsen:

Skal jeg i firmaets regnskab benytte statens takst på 3.73 (2014) og glemme alt om momsen

eller

bruge 2.984 (altså taksten uden moms) og så indberette momsen i mit momsregskab?

Eller har jeg fuldstændig misforstået det hele?

På forhånd mange tak for hjælpen

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 13:04

Du skal bruge statens takst. Denne indeholder ikke moms. Der skal heller ikke moms på denne post.

KM x sats = beløb kr. <---- omkostningsføres og krediteres under hævet privat under egenkapitalen

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. Jun 15
Skrevet kl. 13:08

Tusind tak for et hurtigt og meget klart svar

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41

Enig med Thomas hvis du vil hæve beløbet så er det i status under privat hævet og det med bank som modpost

Du må ikke omkostningsføre i alm personlig virksomhed og bogføring under privat hævet mod bank- får du jo ikke glæde af skattemæssigt, så du skal også huske at lave skatteregulering = når du har dit resultat til skat af firmaet, så reducerer du det med det beløb din kørebog viser - derved får du rabat i form af personlig fradrag i skat

læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html

så du forstår hvorfor det i alm enkeltmandsvirksomhed ikke bogføres i drift men i status hvis du hæver, og at du derfor skal ha det som frardrag som det vil fremgå der også

Der er to -tre underlinks til skat om hvorfor personlig virksomhed der ikke bruger VSO IKKE må udetale det som omkostning men skal tage det som fradrag som angivet

Du kan derfor, hvis du ikke vil udbetale penge til dig selv, helt undlade at bogføre det, og bare nedsætte dit resultat med værdien

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jun 15
Skrevet kl. 19:24

Hej John

øhh, skal det forstås således, at hvis mit regnskab viser et overskud på 10.000 og kørselsregnskabet siger 2000 - så opgiver jeg 'bare' 8000 til skat?

Altså slet ikke bogføre noget?

hilsen Bente

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:23

Nitas:

hh, skal det forstås således, at hvis mit regnskab viser et overskud på 10.000 og kørselsregnskabet siger 2000 - så opgiver jeg 'bare' 8000 til skat?

Altså slet ikke bogføre noget?

ja i alm personlig virksomhed - ja  og gemmer regnskab og kørebog i 5 år 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jun 15
Skrevet kl. 09:38

tusind tak

hilsen Bente