Jeg har brugt det meste af dagen på at google og researche, og jeg er kommet frem til hvad jeg tror er den rigtigt løsning, men jeg ville gerne lige høre jeres svar på følgende:
Problemstilling:
"Virksomheden A har en programmør siddende i Thailand. Programmøren i Thailand laver en opgave for virksomhed A til 10.000kr. og sender derfor en faktura på 10.000kr. inkl. moms. Nu betaler virksomhed A fakturaen inkl. moms."
Spørgsmål:
Skal virksomheden så have momsen tilbage af SKAT? Eller skulle der aldrig være betalt SKAT på opgaven?
Der er ikke moms på den slags arbejde i Thailand, hvis slutresultatet ikke kommer tilbage til Thailand. Din leverandør skal derfor ikke betale moms, og derfor er det forkert, når han lægger 7% på regningen. Den slags arbejde er ikke fritaget for moms, men skal have påført 0% moms. Det står på skattevæsenets hjemmeside: www.rd.go.th
"Virksomheden A har en programmør siddende i Thailand. Programmøren i Thailand laver en opgave for virksomhed A til 10.000kr. og sender derfor en faktura på 10.000kr. inkl. moms. Nu betaler virksomhed A fakturaen inkl. moms."
Spørgsmål:
2
Skal virksomheden så have momsen tilbage af SKAT? Eller skulle der aldrig være betalt SKAT på opgaven?
1
Du skal opgive honorar til programøren i Thailand hvis det er en person og ikke et momsregistreret firma - det gør du på skat.dk under indberetning og du indberetter helt som for en dansker. Du skal bare sætte kryds i "intet CPR" og skrive navn, adresse og fødselsdato/år for personen og beløbet. Det er reglen for at du kan få fradrag for udgiften
2
Personen skal ikke fakturere dig moms MEN du må i det hele taget aldrig få nogen som helst moms tilbage af skat. Du må kun angive købsmoms hvis det er dansk moms og den fremgår af faktura fra dansk momsregistreret. Du kan få moms du har betalt under rejser i EU tilbage som refusion via skat.dk - men det er så det lokale land der giver dig penge retur hvis din dokumentation er korrekt, men aldrig moms retur af noget du får regning på fra andre end danske firmaer med moms tydeligt på fakturaen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER