Jeg har fået en betaling med mellem svindel risiko for dankortet. (har læst hos PBS at det betyder at man har prøvet at indtaste kode mv. mere end 5 gange).
Jeg har tjekket på krak at modtagers adresse er korrekt.
umiddelbart gør vi ikke noget, hvis betalingen er gået igennem PBS efter relativt få forsøg, er det som regel en DKK bruger der ikke er helt sikker på kontrol cifre eller skriver dato forkert.
Hvis det er et meget højt beløb, kan du selvfølgelig ringe til kunden og tage en "føler" på personen - virker han/hun nervøs.. kan du jo sige at varern desværre er blevet solgt til anden side.
Det behøver ikke være dankortet der er noget galt med, for jeg har selv oplevet, at en netshop viste fejl hver gang jeg tastede mit dankort ind, selv om alle indtastede tal var korrekte..
Efter flere gange med fejl, opgav jeg og kontaktede netshoppen som fortalte at de ikke kunne gøre noget ved det, men mente at dankortet således var spærret i 24 timer igen på grund af fejltastninger..
Det mærkelige var så, at betaling var gået igennem min konto korrekt første gang og at der således ikke var noget fordækt ved mit kort, men at netshoppen havde en fejl på betalingsdelen..
Du skal vide at det er ikke unormalt at 10% af dine betalinger bliver afvist, da der kan ske mange fejl.
Blandt de mest almindelige er:
Fejl i indtastet kortnummer, udløbsdato/år eller kontrolciffer (kunden bliver måske afvist i første omgang med en PBS fejlkode 102, mulig svindel). Kunden bliver dog opfordret til at prøve at gennemføre betalingen igen og den går ofte igennem derefter.
Betalingen blev afvist af kundens bank (kortet spærret, manglende dækning mv.)
Kortet kan ikke bruges, da I ikke har aftale om at kunne modtage det pågældende kort.
Har man spørgsmål til en betaling (hvorfor lige præcis den betaling, blev afvist på det tidspunkt), kan du altid kontakte PBS Forretningsservice på: telefon +45 44 89 24 80 eller mail: kontraktservice@pbs.dk