Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed får støtte fra fond - hvad skal jeg være opmærksom på?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i tale med en fond, som vil støtte min virksomhed med nogle penge, fordi det initiativ jeg arbejder med ligger inden for det område, som fonden støtter.

Det er første gang jeg prøver sådan noget, så vil bare høre, hvad I har af erfaringer. Er der noget, man skal være særligt opmærksom på og hvordan forholder man sig til det skattemæssigt?

Der er tale om en almennyttig fond, så den får hverken andele i virksomheden eller andet. Der er altså tale om et bidrag eller en donation (ved ikke hvad den korrekte term er). 

Jeg er ved at starte virksomheden op - og det er en enmandsvirksomhed. Den arbejder med online services og det produkt, som jeg laver er en særlig platform for udvekslingsstuderende over hele verden. 

Skal jeg betale skat af bidraget? Og hvordan får jeg mest muligt ud af det?

Tak for hjælpen.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 19:12
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:06

mit umiddelbare svar er at tildeling til en enkeltmandsvirksomhed til online services for udvekslingsstuderende skal regnes ind som indtægt - og dermed jo del af skattegrundlaget - jeg kan ikke lige forestille mig andet. Du vil vel så ha udgifter også, så du du dækker med fondens penge - og de er jo så udgift der, om du vil, fjerner, indtægten

Jeg kan ikke, som du beskriver det, forestille mig at enkeltmandsvirksomheden kan få penge som ikke indgår i indtægter - og så bruge dem - og lade de omkostninger trække fra om du vil - det ville slet ikke give mening

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:33

Enig med John. Det indgår som indtægt i virksomheden, og er en del af skattegrundlaget.

Herudover skal du være opmærksom på evt krav der er tilknyttet endelig tildeling såsom, dokumentationer, regnskab etc.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)