Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må alle kalde sig gældsrådgiver?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forgæves søgt på Google - men kan ikke finde svaret..

Kan det virkelig passe, at alle kan kalde sig gældsrådgiver? 

Hvis ja, så kan man vel ikke være sikker på, at en "rådgiver" i gæld i alle tilfælde vil have den nødvendige baggrund, samt evt. en forsikring etc.?

Er i overvejelser om, at lave en portal der samler gældsrådgivere, men det virker umiddelbart som piratland - alle der har en tlf og e-mail adresse kan åbenbart rådgive inden for dette felt?

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 12:09

"Gældsrådgiver" er vist en begreb, der er opstået efter diverse reality TV shows - eller i hvert fald blevet mere kendt efter de pågældende TV programmer.

Mig bekendt er "gældsrådgiver" ikke en beskyttet titel. Der ligge ikke nogen officiel uddannelse bag. 

Så svaret må vist være et Ja, alle kan kalde sig gældsrådgivere.

En bankmand er vel ofte også en form for "gældsrådgiver" - han er så bare ofte ikke uvildig :-)

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 12:12
Fra Danmark
Tilmeldt 10. Sep 14
Indlæg ialt: 91
Fra  Bankboost Skrevet kl. 13:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Man kan vel kalde sig (næsten), hvad man vil.

Men man må IKKE rådgive almindelige privatkunder omkring kreditaftaler, gældsforhold mv. uden at være godkendt af Finanstilsynet samt have den nødvendige ansvarsforsikring.

Dette trådte i kraft 1. januar 2014

https://www.finanstilsynet.dk/da/Nyhedscenter/Sektornyt/2014/Orienteringsbrev-Finansielle-raadgivere-171214.aspx

Man kan se her, hvem der er godkendt som Finansiel rådgiver:

https://www.finanstilsynet.dk/da/Tal-og-fakta/Virksomheder-under-tilsyn/VUT-soegning.aspx?aid=%C3%98vrige&ctid=Finansiel+r%C3%A5dgiver

God mandag.

Mvh

Chris

Uvildig bankrådgivning til private!

www.facebook.com/bankboost

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:14

Det afhænger så bl.a. af om der er tale om rådgivning til konkrete produkter eller om der er tale om at hjælpe folk med at danne overblik, ændre vaner etc. Dvs et bindeled mellem den finansielle rådgiver (pengeinstituttet etc) og privatpersonen.

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Sep 14
Indlæg ialt: 91
Fra  Bankboost Skrevet kl. 16:05

"Du er betegnet som en finansiel rådgiver, hvis du yder rådgivning til forbrugerne om finansielle produkter, dvs. kreditaftaler, indlån, forsikringer, gældsforhold, pensioner og investeringsprodukter.

Kravet og tilladelse bunder i nye regler med lov om finansielle rådgivere, (lov nr. 599 af 12. juni 2013), der trådte i kraft den 1. januar 2014."

Uvildig bankrådgivning til private!

www.facebook.com/bankboost

Tilmeldt 10. Apr 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:26

Betegnelsen "gældsrådgiver" er ikke en beskyttet titel. Det er derfor altid vigtigt at privatpersoner, der søger rådgivning hos en sådan rådgiver, undersøger hvilke uddannelsesmæssige kvalifikationer han besidder, herunder om rådgiveren er dækket af en professionel ansvarsforsikring. 

Mvh.

Juristfirmaet Simon Juul

http://juullaw.dk/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:54

Jeg vil sige man er omfattet af krav ved brug af betegnelsen gældsrådgiver. Det er jo helt rigtigt som nævnt tidl i tråden at man ikke uden tilladelse fra finanstilsynet i dag må drive finansiel rådgivning - så dermed vil jeg faktisk kalde det beskyttet - da gældsrådgivning i mine øjne ikke kan undgå at falde ind under loven - hvor der ordret står:

Er du finansiel rådgiver, skal du være opmærksom på, at du skal have tilladelse af Finanstilsynet til at drive din virksomhed.

Du er betegnet som en finansiel rådgiver, hvis du yder rådgivning til forbrugerne om finansielle produkter, dvs. kreditaftaler, indlån, forsikringer, gældsforhold, pensioner og investeringsprodukter.

Kravet og tilladelse bunder i nye regler med lov om finansielle rådgivere, (lov nr. 599 af 12. juni 2013), der trådte i kraft den 1. januar 2014.

https://www.finanstilsynet.dk/da/Nyhedscenter/Sektornyt/2014/Orienteringsbrev-Finansielle-raadgivere-171214.aspx  

Jeg kan ikke se andet, end at hvis man driver gældsrådgivning så rådgiver man forbrugere om præcis de punkter og har man ikke finanstilsynets godkendelse til netop det - så er det helt enkelt ulovligt vil jeg mene til Juristfirmaet Simon Juul

Kalder man sig gældsrådgiver og rådgiver om kreditaftaler, lån, GÆLDSFORHOLD - så SKAL man være finanstilsyns godkendt helt enkelt - og det kan man jo checke hos hver enkelt og i finanstilsynet - og misbrug vil givet være strafbart

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:07

Jeg synes nu at betegnelsen gældsrådgiver kan favne bredere end finansiel rådgivning. Coaching etc er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at du anbefaler specifikke finansielle produkter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:26
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)