Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Website; browser-nørderi

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/10/2006 4:05:47 PM
Forfatter: netMedia.dk
For januar/februar måned gælder følgende for vores side:
Internet Explorer: 83%
Firefox: 14%
Andre (fx Mac Safari, mobil mm): 3%

Et af problemerne med browserstatistik er, at nogle browsere er sat op til at identificere sig som Microsoft Internet Explorer, hvilket er muligt i eksempelvis Opera, Firefox og Konqueror.

Dette sker, fordi nogle har udviklet deres hjemmeside til Internet Explorer og så kun vil lade browsere, der identificerer sig som sådan, se siden - uanset om den sagtens kan vises i en anden browser.

Så vidt jeg husker, så er Opera som standard sat op til at identificere sig som Microsoft Internet Explorer.

Da man reelt ikke kan se, hvilke browsere besøger ens hjemmeside, så kan man lige så godt udvikle den op mod W3Cs specifikationer (testes let via W3Cs HTML-validator) samt teste den i de mest udbredte browsere. Desuden skal man også helst undgå total afhængighed af Flash, JavaScript og Frames.

Se eventuelt Webdesignerens 6 punkter.
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/10/2006 4:38:42 PM Forfatter: Lars Brink
Du bør hellere koncentrerer dig om, at kode dine sider indenfor standarderne.
Vil så også nævne at IE stadig har ''magten''...
En god regel for mig har altid været, at kode op imod netscape/firefox - virker tingene der virker de typisk overall. Grunden skal jo nok ses i, at netscape og firefox generelt altid har været ''flinke'' til at overholde og gøre brug af standarder.
Det er desværre ikke korrekt. FireFox overholder til høj grad de officielle 3W standarder men det gør IE langt fra. Så hvis du vil ramme bredest skal du kode til IE er min erfaring.


Hej Lars.
Jeg er nu mere af den opfattelse, at IE går ud over standarder - men har som egentlig ikke følt, at de ikke også overholder standarder. Derfor har jeg typisk valgt at kode op imod standard ''rene'' browsere. Derved føler jeg, at jeg har slået 2 fluer med et smæk. Mine sider overholder standarder, kører på de fleste browsere uden problemer og skal somregel kun tilpasses en browser nemmelig IE . frem for den anden vej rundt.  Mht. ''smarte'' funktioner, som gør sig godt ud (eller af navnet - er funktionelt) er der jo idag en hel del forskellige valgmuligheder i forhold til mange år tilbage. Typisk vælger jeg gerne flash til MINDRE dynamiske ''work arounds'' (så langt tid det bla ikke har stor indflydelse på søgeoptimering) og selv CSS er jo efterhånden gået hen og blevet et herligt værktøj til design/layout og også til at skabe lidt dynamik (dog er google jo så inde og skabe lidt ''ravage'' mht.  ''at diktere'' standarder - troede microsoft havde patent på det ) - her tænkter jeg specielt på udførelse af ''display:''.
Men jeg giver dig som egentlig ret i, hvis dit eneste krav og korteresigtede strategi er, at ramme bredest, at IE pt. er førende (som det ser ud nu og har gjort i mange år) og derved den browser, man ''kan'' kode op imod. Jeg ville så ikke personligt bare tage for givet (hvis jeg skulle kode for andre) og hvis deres strategi bla. var at ramme bredest muligt, at så skulle der bare kodes op imod IE. Tværtimod er min holdning at du har de bedste forudsætninger for at ramme bredest muligt ved at overholde standarder og så tage den derfra mht. div. funktioner/dynamik osv. Som en klar ting ville jeg i det mindste gøre ''kunde'' opmærksom på de faldgrupper der kunne være på længere sigt (eller i forhold til deres andre målsætninger) ved kun at bide sig fast i IE.
Det er jo så her jeg egentlig er enig med oscar omkring målsætning/målgruppe som helhed (kan bare ikke lide hans ''90er bemærkning'' )
Det er en helt anden snak hvis det er et bevidst valg mht. IE - der kan jo være div. grunde (bla. tidmæssige, økonomiske) til at vælge IE eller som du er inde på, ''blot ramme breddest'' udfra nuværendee statestiker, som stadig siger IE som browser nr1.

Alt efter målgruppe,målsætninger,arbejdsmetoder,økonomi osv - vil det vel blot være sådan, at man anskuer tingene forskelligt - hvilket jo er ganske herligt da det jo vil skabe konkurrence på markedet og om ikke andet vil der nok altid være lidt guldkorn at hente i debaten uanset hvordan man anskuer tingene. Jeg forbeholder mig dog stadig den ret til og har den holdning - at man ikke går helt galt i byen ved at forholde sig positivt til ''standarder'' og ren kode dog uden at lukke øjnene i for ny-skabelse og -tænkning.
Side 3 ud af 3 (22 indlæg)