Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for licensretighed?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Dec 14
Indlæg ialt: 3
Fra  HenrietteHagild.dk Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg udbyder et kursuskoncept og betaler et årligt beløb for at opretholde en licensrettighed. Har jeg fuldt fradrag for dette beløb, og er det at betragte som et immaterielt aktiv, og skal bogføres som sådan? HIlsen Henriette
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henriette Hagild:

Jeg udbyder et kursuskoncept og betaler et årligt beløb for at opretholde en licensrettighed. Har jeg fuldt fradrag for dette beløb,

Du har fradrag efter statsskattelovens § 6, når udgiften er med til at sikre og vedligeholde indkomsten.

Så hvis ellers der er sammenhæng mellem den licens du betaler for og den indkomst du har, så er der ret til fuldt fradrag. Så stil dig selv spørgsmålet, hvis ikke du betalte for den licens kunne du så enten ikke udbyde det kursuskoncept du afholder, eller ville du måske ikke sælge så mange koncepter?

Henriette Hagild:

er det at betragte som et immaterielt aktiv, og skal bogføres som sådan?

Det afhænger lidt af selve rettigheden og de betingelser der knyttet til.

Men som jeg læser dit indlæg er det en udgift du betaler én gang årligt? Hvis ellers det er rigtigt, så ville jeg ikke mene den opfylder betingelserne for et aktiv, der skal indregnes når det er sandsynligt at fremtidige "økonomiske fordele" tilgår virksomheden. Når du netop skal forny den hvert år, så ligger der ikke nogen fremtidige fordele i licensen men kun en udgift som (jeg mener) skal medregnes i resultatet for den periode det vedrører.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)