Hvis jeg køber en vare uden VAT i tyskland, vil de tyske skattemyndigheder så automatisk sende denne information videre til SKAT? Eller skal jeg selv gøre det? I tilfælde af at jeg har overskredet fristen, hvad sker der så? |
Hreff:Hvis jeg køber en vare uden VAT i tyskland, vil de tyske skattemyndigheder så automatisk sende denne information videre til SKAT?
Eller skal jeg selv gøre det?
Både og...
Den tyske virksomhed indberetter til listesystemet og de informationer bliver videresendt til skat i Danmark (når en dansk virksomhed optræder på listen)
Derudover skal du også selv indberette dit køb på din momsangivelse, da forpligtigelsen der medfølger ved omvendt betalingspligt er at du skal betale erhvervelsesmoms af købet.
Skat anvender oplysningerne til fra Tyskland til at foretage en stikprøvevis ligningskontrol, hvor de sammenligner omsætningstallene fra de samlede listeindberetninger på dit momsnummer med det du har angivet og betalt i erhvervelsesmoms.
Hreff:I tilfælde af at jeg har overskredet fristen, hvad sker der så?
Du skal angive din moms i de korrekte perioder, som hovedregel ud fra de datoer som står på din faktura.
Konsekvensen af manglende indberetning er ikke så lige til at give svar på, da der flere faktorer i spil. Men Skat ser som regel gennem fingre med indberetning i en forkert periode hvis de samlede indberetninger er korrekte. Altså det du eksempelvis skulle have angivet i 1. halvår 2014 bliver angivet i 2. halvår 2014 i stedet.
Men har du ikke angivet korrekt samlet set, så ud over at Skat vil rette dine momsangivelser og bede dig betale det manglende, kan der komme bøder for oveni.