Hej Amino. Jeg går og arbejder lidt på ideen med at starte en virksomhed der laver sportstøj. Som så mange andre sikker har spurgt om før (har ikke kunne finde tråd om sportstøj), er jeg ramlet lidt ind i nogle spørgsmål jeg håber jeg kan få lidt hjælp til. Først og fremmest skal jeg finde et sted at producere tøjet, jeg har kigget lidt rundt på nettet og skrevet til nogle stykker. Men jeg er stadig en smule i tvivl om hvilket land jeg skal gå efter. Polen, Kina, Vietnam ect. Hvor finder jeg hjemmeside til virksomhederne? Derefter er jeg lidt i tvivl om hvilken rækkefølge jeg skal indele følgende i: - Aftagere - Produceret tøj (vareprøve) Jeg vil ikke have en butik, kun sælge gennem andre butikker/kæder, muligvis en online store på et tidspunkt. Når jeg skal ligge en stategi og lave et udkast til regnskab. Hvordan finder jeg så et realistisk mål for det første år? Håber i kan hjælpe mig lidt videre. Venlig hilsen Jens Skovbjerg. |
Hej Jens.
Inden du går igang med at finde leverandører, investorer etc... skal du have lavet en forretningsplan, hvori du klart definere hvori du vil differentiere dig i markedet, er det pris, design, funktionalitet, service, etc.. der skal få forbrugerne/forhandleren til at vælge dine produkter. Alt afhængig af hvilken strategi du lægger dig fast på, kan du så efterfølgende finde ud af hvor du skal producere varerne. Kina kræver lidt større kvantiteter, og leveringstiden er længere. Polen/Tyrkiet er tættere på, med kortere leveringstider, men også lidt højere produktionsomkostninger.
Men det vigtigste er at få defineret hvor du vil ligge i markedet, for hvis du bare laver en kollektion af produkter du måske selv syntes er smarte, uden at have undersøgt markedet godt nok, er der nok ikke store chancer for at du lykkedes, da der i forvejen er mange store aktører på markedet og supermarkederen er efterhånden også kommet godt efter både design og funktionalitet, og med en helt anden prisstruktur end sportsbranchen generelt.
Held og lykke med projektet
Med venlig hilsen
Henrik Borup