Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor arbejder du gratis? Er du tosset?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Amino'er.

Jeg er i fuld gang med at starte mit eget marketingbureau op, og i den forbindelse, har jeg påtaget mig et par gratis opgaver på eget initiativ - jeg var bl.a. forbi Dinero. Jeg gør det primært for erfaringen og referencerne + det er fedt at møde nye mennesker. Meget lærerigt. 

Flere i min omgangskreds forstår slet ikke, at jeg gør det. Jeg er nået til et punkt, hvor jeg nærmest ikke orker at forklare grunden længere. En kammerat er også igang med sit eget, men han er så fokuseret på pengene her i starten, at han ikke rigtig kommer nogle vegne. 

Har nogle af jer oplevet det samme? Bør man udvide omgangskredsen / skifte ud i den? For det bliver da godt nok stramt i længden.

Mikael.

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Fra Odense
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 213
Fra  CoWeb ApS JLTR.dk Skrevet kl. 16:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg havde i sidste uge et indlæg, hvor jeg lavede gratis videoer med feedback af folks hjemmesider. Jeg vil egentlig bare lige se, hvordan det vil fungere for for mig. Det endte med 40 gratis videoer. Til sidst på ugen besluttede jeg mig for, at lave en "forretning" ud af det. Har du haft de første 5 kunder. :)

Du skal bare ignorere dem og gøre din ting. De forstår det først, når du har en god forretning kørende og det var dit gratis arbejde der startede det!

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 16:23

Det lyder da super sejt. Er også selv begyndt at blive kontaktet. Det er fedt.

Det er utrolig mærkeligt, at visse mennesker gerne ser, at det går godt for dig - men helst ikke for godt.

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 823
Fra  tersef Skrevet kl. 16:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan nogle typer vil der altid være, - jeg går ud fra at hele din omgangskreds ikke er iværksættere-  så i stedet fro at "skifte dem ud" så blot lad hver med at snakke iværksætteri med dem. De jo sikkert meget fine på andre punkter. 

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 16:25

Du har to muligheder:

1) At ændre din omgangskreds til primært at bestå af andre iværksættere
2) At acceptere, at din omgangskreds ikke forstår noget som helst af, hvad du render og laver

Fuld fart frem - du har fat i den lange ende.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:28
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikael. Jeg forstår dig ihvertfald!
Hvis jeg har aftner hvor jeg keder mig, udbyder jeg gratis arbejdskraft til it-problemer og spørgsmål. Det har givet poter alle gange.
1. Man kommer ud til mange kunder.
2. Hvis man laver arbejde for en kunde, er der stor chance for at kunden vender tilbage!

Det er hverken første eller anden gang jeg har udbudt gratis arbejdskraft de aftner hvor jeg keder mig, og det har givet nyt, betalt arbejde hver gang.

På trods af at jeg selv gør det, er jeg måske lidt dobbeltmoralsk, for jeg hader (undskyld min dobbeltmorale), når folk f.eks. siger at de vil lave en hjemmeside til eks. 2000 kr. ex. moms fordi de mangler referencer. Her stjæler de nærmest en kunde fordi kunden tror at de spare penge, selvom udvikleren slet ikke mangler referencer, men nærmest snyder kunden til at tro at "det her billigt" eller "et godt tilbud".

Jeg har ikke oplevet at folk har været trætte af mig fordi man har udbudt gratis arbejde, tværtimod, men det kan være at dem i din arbejdskraft synes at det er lidt irriterende at du udbyder gratis markedsføring fordi de så mister betalende kunder? Det kunne være derfor at de har noget imod det.. ;-)

.. At udvide sin omgangskreds er vel altid godt ;-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:29

Jakob Bank:
Fuld fart frem - du har fat i den lange ende.

Jeg kunne ikke være mere enig! 

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 16:33

Enig med jer.

Jeg kan selvfølgelig heller ikke forlange, at alle vennerne skal elske iværksætteri. Der er skam også dem der synes det er fedt.

Men ja, de der "typer" er derude. 

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 16:37

Du bliver desværre aldrig en glad iværksætter, hvis andres anerkendelse af og deltagelse i dine projekter er blandt dine vigtigste succesparametre.

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 16:55

Hejsa Mikael

Om du vil arbejde gratis eller ej er vel helt op til dig og dine samarbejdspartnere. Hvis du har gjort dig dine overvejelser, og "regnet" på det så er det jo en del af din forretningsmodel, og det er da helt fair.

Jeg selv ville ikke arbejde gratis (arhh... ok, jeg hjælper gerne forskellige steder hvor jeg f.eks sponsorerer en løsning), og jeg vil aldrig benytte mig af gratis arbejde - Det skyldes at jeg føler, at det at der er penge mellem mig og mine leverandører er med til at forpligtige og kvalificerer leverancen. Det er jo svært at stille krav til kvaliteten af en leverance du ikke betaler for. f.eks hvis der er én der laver noget gratis markedsføring for mig og det så viser sig at min conversion rate falder,  hvor går jeg så hen og klager ?

Det sammen gælder de meget billige tilbud, du ved hjemmesider til 2000 kr osv. Hvis min samarbejdspartner ikke har en fornuftig forretningsmodel, så ender det jo som regel med at han pludselig forsvinder ind i et job i en eller anden organisation, og den jeg samarbejder med vil jeg gerne kunne opbygge en længerevarende relation til - det gør mit liv lettere og sparer mig tid, og det vil jeg gerne betale for.

//Morten

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)