Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af privat bil via firma / skat

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære kloge amino-brugere.

Jeg håber at nogen her kan hjælpe mig.

Jeg overvejer at købe en bil, af en forhandler som kun vil sælge til cvr.nr. Bilen skal dog være min private, og ikke firmaets. Mit spørgsmål går på om der er er noget jeg skal være opmærksom på, i forhold til skat, hvis jeg køber bilen i firmaets navn, for umiddelbart efter at sælge den videre til mig selv.

Vil jeg blive beskattet af "fri bil"? / i hvor lang tid?

Kan jeg selv fastsætte prisen, som jeg sælger bilen til mig selv for, eller er det noget med nypris og afskrivning osv?

Er der andre ting jeg bør være opmærksom på?

mvh Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53

tal med en revisor - jeg kan ikke overskue om du får 1 mdr fri bil ud af det skattemæssigt men derimod kan jeg sige, at prisen mindst skal være samme som du køber til, ellers ville du jo hive en momsfordel hjem ved at trække fra på et større beløb ved køb end ved det direkte salg til dig selv.

Et andet spørgsmål er om der kan være bøvl med at din virksomhed vel ikke har bilhandel som formål - det kan jeg ikke overskue - det bliver måske pludseligt en væsentlig del af din aktivitet

Endeligt så kan jeg ikke overskue garanti spørgsmål, som jo så er dit firma som har retten mod forhandler  - men hvad så når du sælger videre til dig - kan du så miste noget garantimæssigt hvis dit firma henvender sig i garanti sager til dem , og ikke ejer bilen ? Den slags må du i alle fald afklare

vh John Hannover

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:03

Tak for dit svar, John.

En virksomhed må vel gerne sælge sine aktiver, selvom det ikke er en del af formålet?

I forhold til garanti, så er det netop derfor at forhandleren kun vil sælge til cvr.nr., da det er den eneste måde at undgå, at kunden er dækket af den almindelige købelov. dvs bilen er uden garanti, hvilket jeg er klar over og indforstået med.

Jeg håber stadig at nogen kan afklare de skattemæssige forhold for mig inden jeg køber, ellers kan det da være at jeg hiver fat i en revisor. - Det er bare det, at det er en gammel (billig bil) og jeg vil gerne undgå at der løber alle mulige udgifter oveni. Det er jo også derfor at jeg gerne vil undgå at blive beskattet af fri bil, da det slet ikke står mål med bilens værdi.

mvh Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44

mads_h:
En virksomhed må vel gerne sælge sine aktiver, selvom det ikke er en del af formålet?
jo men det har ikke noget med det her at gøre. Det er jo ikke virksomhedens aktiver som sådan, men en bil der købes alene med henblik på videresalg men en gammel billig bil vil nok ikke udløse bøvl med vedtægter

Fint nok du er afklaret med garantien -  så er der kun spørgsmålet om fri bil, som jeg ikke tror er problem ved handel videre til dig omgående og bilen kan jo lade være med at komme hjem til dig inden den er betalt af dig selv - men jeg kan ikke de regler 100%

Helt afgørende er, at du i alle fald så køber og sælger til helt samme pris så der ikke er tab for firmaet i handlen og så momsen bliver 100% neutral

god køretur

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)