Jeg står i den situation at jeg skal til at udstede nogle afregningsbilag, hvor handlet har foregået online. Da jeg undersøger hvilke krav, som skal opfyldes kommer jeg frem til følgende:
Et varenummer du giver varen, hvis du bruger den individuelle metode
Sælges underskrift på bilaget eller helt tilsvarende bevis for sælgers bekræftelse - f.eks. et brev fra sælger, hvis ikke det er muligt at mødes personligt.
Hvor jeg bliver i tvivl er ved sidste punkt ved sælgers bekræftelse. Når handlen foregår online er det så i orden med et udklip fra en mail eller lignende hvor det er bekræftet fra sælger at handlen er gennemført? Og skal jeg blotte indsætte billedet af dette i bunden af fakturaen, hvis det er fyldestgørende?
Hvornår ser man det så som en bekræftelse af sælgeren? Normalt ved køb af en privat fremgår det jo ikke af samtalen: ''Jeg bekræfter hermed handlen'' eller lignende..
Gør netbank sig også gældende hvis betalingen har foregået over mobilepay, trendsales og lign. men blot et kontoudtog for dette?
Du kan for beløb under 3000 kr (husket i hovedet så check) undvære at dit firmanavn er med på faktura du modtager, ellers er det krav - og du skal sikre at det bilag du har fra sælger som min svarer til kravene til faktura. Selve din betaling - netbank- mobilepay osv er bare bevis for betalingen, men fakturaen skal du jo ha med angivelse af f.eks moms
køber du fra privat uden moms, skal du stadigt ha sælgers navn og adresse for at ha fradrag som udgift
Du kan for beløb under 3000 kr (husket i hovedet så check) undvære at dit firmanavn er med på faktura du modtager,
Nej. Ved brug af afregningsbilag skal man opfylde kravene til en fuld faktura.
Endvidere skal der på afregningsbilaget være anført "selvfakturering" eller "self-billing". Forud for sælgers bekræftelse på handlen skal der indgås en skriftlig aftale om at der afregnes via afregningsbilag.
Ved brug af afregningsbilag skal man opfylde kravene til en fuld faktura.
ja jeg svarede jo bare på at når man modtog faktura, og overså helt Afregningsbilag - som jo er køber der udsteder i princip - tak - har fået det med + link til skat om det nu i DENNE
som princip er der ikke lov mod at en faktura eller afregningsbilag er i den ene eller anden form fysisk eller elektronisk, men som modtager ville jeg være "sur" over del af en mail, som er besværligere at printe rent og besværligere at gemme i skyen som bilag - så brug vedhæftet PDF og husk aftalen skal være på plads
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER