Nu skal i høre en historie: 1: Jeg blev i 2010 hyret til at kode et website, prisen var 50.000kr om ugen i 12 uger. Jeg var hyret som den eneste programmør. 2: De har dog ikke kapital til at betale alle pengene på en gang og jeg går derfor med til at få et mindre beløb om måneden til at dække mine udgifter, imod at få en stor samlet betaling når projektet var slut. Dette accepterer jeg. 3: Inden projektet går igang bliver ejeren utålmodig, og ansætter en offshore udvikler og beder mig lede og fordele arbejdet. Jeg gør opmærsom på at jeg er hyret ind som og at min løn ikke modsvarer det ansvar der ligger i projektleder opgaven, og får at vide at det selvfølgelig er ejeren der har ansvaret. 4: Meget arbejde skal laves dobbelt, også for sin vis fordi offshore-gutten ikke forstår opgaven. Hans kompetence niveau ligger en del under midt og jeg bruger meget tid på at forklare, og til sidst sider jeg og laver stort set ikke andet end at koordinere mellem 2 udviklere, grafiker og "projektlederen" som imellemtiden havde fået en freelance opgave i Århus, og derfor ikke var til stede på kontoret i Kbh i dagstimerne. Defacto stod jeg altså med hele ansvaret for udviklingen. 5: Efter 6 uger får jeg at vide at de ønsker at afbryde samarbejdet og ber mig pakke mine ting og gå uden yderligere forklaring. 6: Jeg sender en regning på differencen mellem de penge jeg har fået, og dem min kontrakt siger jeg skal have. 7: De betaler ikke. 8: Jeg stævner dem. 9: Da retsagen kommer for viser det sig at de har tømt selskabet for værdier, og har solgt det udviklede videre - og selskabet er sendt til opløsning. 10: Vi vinder sagen på udeblivelsesdom, og bliver tilkendt erstatning. 11: Kurator vil ikke retsforfølge de tidligere ejere for selskabstømning selvom det ifl. min advokat er hvad der er foregået. 12: Den kode jeg har udviklet kører nu på en server i USA, for en virksomhed i mellemøsten. Jeg kan dokumentere at det er min kode (hvis man navigerer ind på en bestemt sti via webservere kan man få nogle bestemte filer kaldt frem med min copyright besked i). Hvad er mine muligheder? Umiddelbart tænker jeg at i og med hosten ligger i USA så kan jeg komme langt (eller ihvertfald irritere dem nok til at de tager mig seriøst) med en DMCA Notice? Jeg tror ikke på jeg har råd til at føre sagen i USA ... og når virksomheden ligger i mellemøsten er det vel også der den skal føres? |
Misbrug af intellektuel ejendom fra udlandet.
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)