Hej alle. Jeg er i færd med at få oprettet mit ApS, - og jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg får startet rigtigt op i Dinero. Udfordringen er, at jeg overfører de 50.000 kr. til advokatens klientkonto, og han overfører så disse fratrukket hans honorar til min nye erhvervskonto. Jeg skal gerne stadig have bogført, at der går de 50.000 kr. ind som indskudskapital, og have bogført advokaten som udgift? Hvad gør jeg i praksis? For at muliggøre eksempler, så lad os sige, at advokaten tager 8.000 kr. (Jeg får også lavet lidt andet) På forhånd tak. Bankmanden |
han fører 50 t over på din erhvervskonto og du bogfører som kredit anpartskapital mod debet erhverskonto
Så bogførere du stiftelsesomkostninger og her går du i regnskab - kontoplan - ny konto - stiftelsesomkostninger - 7210 kan du kalde den - med moms (går ud fra regningerne er med moms)
Nu bruger du den som konto til at bogføre omkostningerne ved stiftelse mod kredit banken. Det tricky her er, at du har fradrag for momsen men ikke for selve stiftelsesomkostningen så du skal huske at det beløb der står på den konto, skal tages ind igen i såkaldt "skatteregulering" = lægges til dit resultat for 2015 så du ikke får fradrag for det
Skattereguleringer er forklaret her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/regnskabsregulering-fra-drift-til-skat.html