Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura uden moms ved transportudgifter?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 25. Aug 09
Indlæg ialt: 6
Fra  Løjtved Foto Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg arbejder freelance for et andet firma, og har i den forbindelse haft en udgift til noget transport med DSB. Denne udgift bliver dækket af det firma jeg arbejder for, men de vil have at jeg skal skrive en faktura til dem UDEN moms, da der ikke er moms på transport. Jeg mener bestemt ikke at jeg må skrive en faktura uden moms. 

Hvem har ret?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:15

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:17

Indenfor momsloven har man en udlægsregel, og det må være den de henviser til. 

Du må gerne lave en faktura til dem hvor du ikke opkræver moms af de udgifter du har haft til transport. Betingelserne for brugen af den regel er at det skal være det samme beløb du har brugt på transport som du fakturerer til dem uden moms. 

Du må gerne have det med som en ekstra linje på en faktura hvor du opkræver moms for salg af en vare eller ydelse, det skal bare i linjebeskrivelsen fremgå det er udlæg for transport og du ikke beregner moms af netop den linje.

I øvrigt stiller denne regel også krav til din bogføring; du skal i dit bogholderi føre omkostningerne på en særskilt konto og når du laver fakturaen u/moms skal det udligne saldoen på den særskilte konto.

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 09
Indlæg ialt: 6
Fra  Løjtved Foto Skrevet kl. 16:40

Tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23

i princip kræver man også gerne ved udlæg, at faktura er udstedt med navn på den der slutbetaler, men med billetter går det fint uden. Hvorfor de så roder med momsen ved jeg ikke helt, hvis de ellers er momsregistrerede, de får den jo igen, men jeg er enig i at de tænker - udlæg som du kan ser her, og der vil du se at netop transport som hovedregel skal faktureres MED moms fra dig - med mindre ex flyselskabet har udstedt faktura i din kundes navn og du så har lagt ud - så jeg ville vise dem det og nævne, at hvis de er momsregistrerede, så er det jo ikke en omkostning for dem og ikke en indtægt for dig - blot lovkrav

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)